فصلنامه شماره ۲۲ دانش دامپروری

ویژه طیور

  • تعداد صفحات:
    68 صفحه
  • فصل انتشار:
    تابستان
  • سال انتشار:
    1402

سرفصل‌های این شماره:

  • تاثیر مقدار پروتئین خوراک بر وقوع آسیت در مرغ های گوشتی
  • ارزیابی تأثیر سیستم روشنایی بر سلامت و رشد جوجه‌های گوشتی
  • ارزش غذایی و کاربرد کنجاله آفتابگردان در تغذیه طیور
  • اثرات مطلوب و نامطلوب گیاهان دارویی به عنوان افزودنی های خوراک در تغذیه طیور
  • جایگزین‌های طبیعی آنتی‌بیوتیک‌ها
  • آینده‌ی صنعت طیور

استفاده از محتوا با ذکر منبع بلامانع است
چکیده مقالات

تاثیر مقدار پروتئین خوراک بر وقوع آسیت در مرغ های گوشتی

کنجاله دانه های روغنی و به ویژه کنجاله سویا از منابع پروتئینی خوراک مرغ های گوشتی می باشند. فرآوری دانه های روغنی و تهیه کنجاله تاثیر مستقیمی بر قابلیت هضم و دسترسی اسیدهای آمینه دارد. شایان ذکر است که بازدهی استفاده از اسیدهای آمینه تحت تاثیر دو گروه از عوامل قرار می گیرد: گروه اول عوامل خوراکی موثر بر بازدهی استفاده از منابع پروتئینی است که شامل الگوی اسیدهای آمینه تشکیل دهنده، قابلیت هضم و دسترسی اسیدهای آمینه و وجود مواد ضد تغذیه ای نظیر بازدارنده های پروتئاز می باشد. گروه دوم عوامل حیوانی موثر بر بازدهی استفاده از منابع پروتئینی است که به عواملی چون سن و سویه پرنده و نرخ رشد و تولید می توان اشاره کرد. در ارزشیابی منابع پروتئینی باید هر دو گروه عوامل در نظر گرفته شوند.

تاثیر کمیت و کیفیت منابع پروتئینی بر سلامت و وقوع ناهنجاری های متابولیکی نظیر آسیت در مرغ های گوشتی مورد مطالعه گسترده قرار گرفته است. با این حال، با توجه به نتایج متناقضی که در این مورد گزارش شده است، هنوز تردیدهایی در این زمینه بین متخصصین تغذیه و دست اندکاران صنعت مرغ گوشتی وجود دارد. مقاله حاضر برای رفع تردیدهای موجود و ارایه تصویری روشن از واقعیت های موجود بر اساس دانش روز تهیه و تنظیم گردیده است.

ارزیابی تأثیر سیستم روشنایی بر سلامت و رشد جوجه‌های گوشتی

با صنعتی شدن تولید طیور، برنامه نوری اهمیتی روزافزون یافته است. نور نه تنها فزیولوژی چرخه‌های بیولوژیکی جوجه‌های گوشتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه با ترشح هورمون‌های مرتبط با بلوغ و رشد در پرندگان نیز ارتباط نزدیک دارد. در سال‌های اخیر، به اثرات مدیریت سیستم روشنایی بر عملکرد رشد، وضعیت ایمنی و رفاه جوجه‌های گوشتی توجه زیادی شده است. وجود سیستم روشنایی مناسب که شامل منبع نور، شدت، مدت و طول موج (رنگ) نور مناسب است، برای بهبود عملکرد رشد و رفاه جوجه‌های گوشتی حیاتی است. در این مقاله، اثرات سیستم‌های مختلف روشنایی بر سلامت و عملکرد رشد جوجه‌های گوشتی بررسی شده است.

ارزش غذایی و کاربرد کنجاله آفتابگردان در تغذیه طیور

برای تعیین انرژی قابل متابولیسم، قابلیت هضم پروتئین و اسیدها‌ی آمینه کنجاله آفتابگردان آزمایشی با استفاده از جوجه‌های گوشتی و خروس‌ها‌ی بالغ در قالب طرح کاملاً تصادفی صورت گرفت. نتا‌یج آزمایش بر روی جوجه‌های گوشتی نشان داد که میانگین انرژ‌ی قابل متابولیسم ظاهر‌ی و حقیقی تصحیح شده برا‌ی ازت در کنجاله آفتابگردان در سن 42 روزی 5/33±2490/98، 5/9±2476/97، 8/41±2515/98 و 96/82±2495 کیلوکالر‌ی در کیلوگرم، خواهد بود. انرژ‌ی قابل متابولیسم ظاهر‌ی و حقیقی تصحیح شده برا‌ی ازت در کنجاله‌ها‌ی آفتابگردان 1426/80، 1426/87، 1587/32 و 1587/46 کیلوکالر‌ی در کیلوگرم حاصل از آزمایش بیولوژی بر روی خروس های بالغ است. نتایج نشان‌داد که مقدار انرژی متابولیسمی و قابلیت هضم اسیدهای آمینه در کنجاله‌ها متفاوت است که این اختلاف بستگی به عمل آوری دانه های روغنی در کارخانجات، واریته و شرایط زراعت دارد.

اثرات مطلوب و نامطلوب گیاهان دارویی به عنوان افزودنی‌های خوراک در تغذیه طیور

گیاهان دارویی با بهبود عملکرد و تولید طیور تاثیر شگرفی بر صنعت طیور داشته‌اند. با این حال، برخی از این گیاهان با کاهش درصد تولید تخم‌مرغ، تولید توده‌ای تخم‌مرغ و جمعیت میکروبی، اثر منفی بر پرورش طیور دارند. گیاهانی مانند چای سبز، گزنه، پونه، بومادران و یونجه به شکل دانه، پودر و عصاره، پتانسیل زیادی برای بهبود ایمنی، کاهش رشد میکروب‌های بیماری زا وافزایش تعداد باکتری‌های مفید تولید کننده اسید لاکتیک دارند. نتایج برخی از مطالعات نشان‌داد پودر اسطوخودوس، یونجه و گزنه می‌تواند رنگ زرده تخم‌مرغ را بهبود بخشد. همچنین، استفاده از زنجبیل در تغذیه طیور باعث کاهش میزان چربی گوشت و افزایش رنگ آن می‌گردد. دانه کتان میزان اسید آلفا لینولنیک و غلظت اسیدهای چرب امگا-3 را در بافت سینه و ران طیور افزایش داد. جالب توجه است که استفاده از بذر کتان، موجب بهبود قابلیت جوجه‌ درآوری تخم بلدرچین می‌شود. متابولیت‌های گیاهان، به ویژه کارواکرول و تیمول، نقش محوری خود را به عنوان محرک‌های رشد طبیعی با تأثیر بر عملکرد رشد، زیست فراهمی مواد مغذی و ایمنی نشان دادند. در سال‌های اخیر، میکرو کپسوله‌سازی یا نانوکپسوله‌سازی عصاره‌های گیاهی و متابولیت‌های آن عملکرد رشد جوجه‌های گوشتی را بهبود بخشیده است، بنابراین استفاده گسترده از این روش به عنوان جایگزینی بالقوه برای آنتی‌بیوتیک ها در آینده پیش‌بینی می‌گردد. این مقاله به بررسی نتایج مفید و مضر حاصل از استفاده این محصولات در جیره غذایی طیور می‌پردازد و نقش کلیدی آن‌ها را در آینده پرورش طیور نشان‌ می دهد.

جایگزین‌های طبیعی آنتی‌بیوتیک‌ها

سرانه مصرف پروتئین در جهان افزایش‌یافته و گوشت طیور 70 درصد از کل گوشت مصرفی را تشکیل می‌دهد. صنعت طیور با تولید محصولات غنی از پروتئین مانند گوشت مرغ و تخم‌مرغ با هزینه کمتر نسبت به سایر محصولات پروتئینی، کمک شایانی به پرکردن شکاف تغذیه‌ای در بسیاری از کشورها می‌کند. سالانه بیش از 66 میلیارد قطعه جوجه گوشتی در جهان کشتار می‌شوند. این تقاضای نمایی گوشت مرغ زنگ خطری برای بالا‌بردن تولید می‌باشد. باتوجه به این که در تولید صنعتی گوشت مرغ و تخم‌مرغ، به دلیل تراکم بالای سالن‌های پرورش و کوتاه بودن زمان تولید، امکان ابتلای پرنده به انواع بیماری‌های باکتریایی وجود دارد لذا استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در پرورش مرغ گوشتی و تخمگذار برای حفظ سلامت طیور، افزایش راندمان تولید، افزایش رشد و بهبود عملکرد روده امری اجتناب ناپذیر است. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها عوارض جانبی مانند مقاومت میکروبی، برهم خوردن تعادل جمعیت میکروبی در روده، تخریب باکتری‌های مفید و افزایش احتمال انتقال بیماری به انسان را به دنبال دارد، که توسعه پایدار انسان و طبیعت را به خطر می‌اندازد و به عنوان یک مسئله جدی امنیت غذایی مطرح شده است؛ در نتیجه، انتخاب محرک‌های رشد به عنوان جایگزینی برای آنتی‌بیوتیک‌ها به یک موضوع داغ در زمینه خوراک دام و طیور تبدیل شده است. امروزه جایگزین‌های طبیعی آنتی‌بیوتیک‌ها از جمله پروبیوتیک‌ها، پری بیوتیک-ها، سیمبیوتیک‌ها، اسیدهای آلی، اسانس‌ها، آنزیم‌ها، محرک‌های ایمنی و فیتوژنیک (فیتوبیوتیک) از جمله گیاهان، اسانس‌ها و اولئورزین‌ها رایج ترین افزودنی های خوراک هستند که در صنعت طیور مورد استفاده قرار می‌گیرند. از ویژگی این محصولات می‌توان به قابلیت ترکیب با سایر مواد غذایی، بهبود مصرف خوراک، کاهش ضریب تبدیل، افزایش سطح ایمنی، بهبود هضم، افزایش سطح در دسترس بودن مواد مغذی، افزایش قابلیت جذب و اثرات ضد میکروبی اشاره نمود. استفاده از این محصولات موجب کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، افزایش خاصیت آنتی‌اکسیدانی و تولید محصولات ارگانیک برای مصرف‌کنندگان می‌شود.

آینده‌ی صنعت طیور

صنعت طیور، صنعتی پویا و در حال تغییر است که در تامین تقاضای فزاینده برای گوشت مرغ و تخم‌مرغ به سبکی پایدار با چالش‌های متعددی مواجه است. علیرغم این چالش‌ها، این صنعت در حال تکامل است و از فناوری‌ها و روش‌های تولید جدید برای بهبود رفاه حیوانات و کاهش ردپای زیست‌محیطی خود استقبال می‌کند. هم‌چنین، این صنعت با تغییر سلایق مصرف‌کنندگان و نوآوری‌های فناورانه به رشد و تکامل خود ادامه می‌دهد. یکی از جدیدترین و البته جدی‌ترین مسائلی که این صنعت با آن مواجه است، نگرانی‌های مربوط به رفاه طیور است. از این جمله به پرورش طیور با تراکم بالا و در شرایط غیر بهداشتی می توان اشاره کرد و همین امر منجر به تقاضا برای روش‌های تولید با رعایت اصول اخلاقی می‌شود. در پاسخ به این نگرانی، بسیاری از تولیدکنندگان از فناوری‌های جدیدی مانند سیستم‌های تغذیه خودکار، سیستم‌های کنترل آب و هوا و حتی سیستم‌های واقعیت مجازی که محیط‌های طبیعی را برای پرسه زدن پرندگان شبیه‌سازی می‌کنند، برای بهبود رفاه پرندگان استفاده می‌کنند. این مسائل گواهی بر تعهد این صنعت به پیشرفت است.


دریافت اشتراک

دریافت خودکار مقالات علمی و نسخ فصلنامه دانش دامپروری

تمامی حقوق برای گروه پژوهشی توسعه دانش تغذیه دام و طیور سپاهان محفوظ است.