فصلنامه شماره ۲۰ دانش دامپروری

ویژه طیور

  • تعداد صفحات:
    27 صفحه
  • فصل انتشار:
    زمستان
  • سال انتشار:
    1401

سرفصل‌های این شماره:

  • اهمیت توجه به بهره‌وری خوراک در تولید پایدار گوشت مرغ
  • دانستنی‌ها / عوامل موثر بر رنگ زرده تخم مرغ
  • عوامل تغذیه‌ای موثر بر کیفیت پوسته تخم مرغ
  • واقعیت مجازی می‌تواند سلامت طیور را تقویت کند
  • پروتئین تک سلولی

استفاده از محتوا با ذکر منبع بلامانع است
چکیده مقالات

اهمیت توجه به بهره وری خوراک در تولید پایدار گوشت مرغ

به نظر می‌رسد تولید گوشت مرغ برای برآوردن تقاضای جمعیت در حال رشد جهان در آینده‌ای نزدیک به میزان قابل توجهی افزایش یابد، یکی از مهمترین چالش‌های صنعت طیور ، افزایش بهره‌وری پرندگان همراه با حفظ پایداری اقتصادی و زیست محیطی است.
تغذیه بخش اصلی هزینه در پرورش جوجه‌های گوشتی را تشکیل می‌دهد و اثرات زیست محیطی بسیاری، به طور مستقیم یا غیر مستقیم به همراه دارد. بنابراین ، بهبود قابلیت جوجه‌های گوشتی در تبدیل خوراک به پروتئین (که عموماً به عنوان ضریب تبدیل خوراک بیان می‌شود) ، برای دستیابی به تولید پایدار اساسی است. در این مطالعه، اهمیت بهبود بهره‌وری خوراک در بهبود کارآیی کلی زنجیره تولید گوشت مرغ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عوامل تغذیه ای موثر بر کیفیت پوسته تخم مرغ

براساس گزارش فائو در سال 2018 بیش از 76.8 میلیون تن تخم‌مرغ در جهان تولید شده است (fao.,218). ایران نیز با تولید سالانه بیش از یک میلیون تن تخم مرغ، جزء ده تولیدکننده برتر آن در جهان می‌باشد. کیفیت پوسته تخم‌مرغ یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های مورد توجه در تولید این محصول بوده که از جنبه‌های مختلفی برای تولیدکنندگان و حتی مصرف‌کنندگان حائز اهمیت می‌باشد. زیان اقتصادی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار، افزایش تلفات جنینی و کاهش درصد هچ در واحدهای جوجه‌کشی و در نهایت افزایش احتمال انتقال عوامل بیماری‌زا به درون تخم‌مرغ از جمله آسیب‌های ناشی از ضعف در کیفیت پوسته به شمار می‌آیند.

بر اساس آمار، تخم‌مرغ‌های غیرقابل استفاده ناشی از مشکلات پوسته، حدود 6 تا 8 درصد از تخم‌مرغ تولیدشده در جهان را تشکیل می‌دهند. این موضوع سالانه هزینه‌های زیادی را بر تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف صنعت طیور و همچنین مصرف‌کنندگان به وجود می‌آورد. از این رو قصد داریم تا در این مقاله به بررسی عوامل تاثیرگذار بر کاهش کیفیت پوسته تخم‌مرغ و راه حل‌های موجود برای کاهش زیان آن بپردازیم.

پروتئین تک سلولی SCP

افزایش جمعیت، محدود بودن منابع پروتئینی و مشکلات سوء تغذیه ناشی از کمبود پروتئین، یک تنازع قوی میان انسان و دام برای منابع موجود پروتئین گیاهی و حیوانی به وجود آورده‌است.

افزایش تقاضای جهانی برای خوراک غنی از پروتئین منجر به جستجو برای فرموله کردن منابع پروتئین جایگزین به همراه منابع پروتئینی معمول می‌شود. پروتئین‌های میکروبی که پروتئین تک سلولی (SCP) نیز نامیده می‌شوند، از رشد موجودات مختلف مانند جلبک‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و مخمرها و با استفاده از مواد زائد حاصل از فرآوری محصولات کشاورزی تولید می‌شوند. استفاده از پروتئین‌های میکروبی یک روش جایگزین و جدید برای حل موفقیت‌آمیز مشکل غذایی جهان محسوب می شود.

پروتئین‌های تک سلولی به عنوان یک مکمل غذایی برای طیور، ویژگی‌های بسیار جالبی را نشان می‌دهند. این پروتئین ها در مقایسه با پروتئین گیاهی حاوی سطح مطلوب تری از اسیدهای آمینه ضروری و مواد شیمیایی هستند. بنابراین پروتئین تک سلولی به عنوان یک منبع پروتئینی جدید، می‌تواند در جیره غذایی طیور به طور موثر مورد استفاده قرارگیرد.


دریافت اشتراک

دریافت خودکار مقالات علمی و نسخ فصلنامه دانش دامپروری

تمامی حقوق برای گروه پژوهشی توسعه دانش تغذیه دام و طیور سپاهان محفوظ است.