فصلنامه شماره 24 دانش دامپروری

ویژه طیور

  • تعداد صفحات:
    39 صفحه
  • فصل انتشار:
    زمستان
  • سال انتشار:
    1402

سرفصل‌های این شماره:

  • آماده سازی سالن های پرورش مرغ گوشتی
  • مروری جامع بر اهمیت روشنایی در پرورش جوجه گوشتی
  • تاثیر فیبر در جیره مرغ های تخمگذار
  • تکنولوژی فرآوری خوراک و تولید دان پلت

استفاده از محتوا با ذکر منبع بلامانع است
چکیده مقالات

آماده سازی سالن ­های پرورش مرغ گوشتی

پرورش متراکم طیور باعث شده است، بیماری‌های مسری از راه­های مختلف در داخل یک مزرعه و همچنین به مزارع همجوار در طول دوره‌های مختلف پرورش انتقال یابند. برای مقابله با این مشکل امروزه بحث ایمنی زیستی (Biosecurity) اهمیت فراوانی پیدا کرده و براساس سیستم‌های مدون و تا حدی تغییر‌ناپذیر، لازم‌الاجرا به نظر می‌رسند. یکی از معضلات مهم در صنعت پرورش طیور بیماری­های عفونی است، هرچند آلودگی­های میکروبی را می­توان با رعایت اصول پیشگیری و کاربرد معیارهای مدیریتی به طور موثری کنترل نمود. شستشو و آماده‌سازی سالن‌های پرورش جوجه­های گوشتی در بین دوره­های جوجه‌ریزی بسیار مهم است و می‌تواند تا حد زیادی موجب کاهش بار آلودگی گردیده و از مشکلات مربوط به بیماری‌ها بکاهد. هدف از آماده سازی تامين شرايط محيطي سالم برای جوجه­ها می­باشد. به طوری که كليه عوامل بیماری­زای داخل سالن و محوطه بیرون از بین برود. به این منظور به محض خارج نمودن پرنده از سالن لازم است فرآیند  آماده سازی سالن پرورش براي جوجه ريزي مجدد اجرا شود. انجام برنامه آماده‌سازی به­طور کامل و بدون چشم‌پوشی از بعضی مراحل آن، از ملزومات بهداشتی در واحدهای پرورش است. در این مقاله سعی شده است مراحل آماده سازی سالن­های پرورش جوجه گوشتی به منظور آشنایی تولید کنندگان با این مهم تشریح شود. تميز كردن، شستشو و ضدعفوني سالن مرغداري در ادامه مقاله توضیح داده شده است.

مروری جامع بر اهمیت روشنایی در پرورش جوجه گوشتی

صنعت طیور یکی از صنایع تعیین کننده در تامین پروتئین حیوانی و امنیت غذایی برای جمعیت جهانی است. در دهه­های اخیر تاثیر عوامل محیطی بر بازده خوراک و عملکرد رشد پرندگان بخوبی روشن شده است. یکی از عوامل محیطی ضروری تاثیرگذار بر رشد جوجه­های گوشتی در مزارع مدرن روشنایی و نور است. ویژگی­های نور نظیر منبع نور، رنگ نور (طول موج)، شدت نور و مدت نور (برنامه) از عوامل تاثیر گذار بر عملکرد، رفتار و رفاه پرندگان است. درک جامع در مورد تعاملات بالقوه بین ویژگی­های نور و فیزیولوژی بدن جوجه­های گوشتی برای بهینه سازی برنامه روشنایی در پرورش طیور ضروری است. علاوه بر این، انتخاب نوع برنامه نوری به بسیاری از عوامل ضروری دیگر، از جمله نوع مرغداری، برنامه تغذیه، تراکم پرورش، سطح مواد مغذی جیره، سن و وزن کشتار و فصل پرورش بستگی دارد. برای به حداکثر رساندن پتانسیل رشد و مزایای اقتصادی پرورش جوجه­های گوشتی با اعمال یک برنامه روشنایی مناسب، انتظار می­رود درک ما در مورد تعاملات بین وسایل روشنایی، انواع مرغداری­ها و مواد مغذی جیره­های جوجه­های گوشتی عمیق­تر شود.

تاثیر فیبر در جیره مرغ های تخمگذار

وجود فیبر در جیره غذایی طیور به توسعه متعادل میکروبیوم روده بزرگ کمک نموده و سلامت پرنده را تضمین می کند. فیبر غذایی قابل تخمیر به عنوان منبع غذایی برای جمعیت میکروبی، انرژی لازم برای رشد و تکثیر میکروب های روده را فراهم می کند. درگذشته توجه زیادی به وجود فیبر در جیره غذایی طیور معطوف نمی شد، چون تصور بر آن بود که منابع فیبری فضای زیادی را اشغال می­کنند و موضوع رقیق سازی انرژی مطرح می شد. محتوای متغیر منابع فیبری و احتمال آلودگی آنها با مایکوتوکسین ها از دیگر عواملی بود که استفاده از فیبر در جیره غذایی طیور را محدود ساخته بود.

تکنولوژی فرآوری خوراک و تولید دان پلت

با افزایش جمعیت کره زمین، نیاز به تولید مواد غذایی سالم از جمله مواد پروتئینی با منشا طیور، که سهم بیشتری در مقایسه با سایر منابع پروتئینی حیوانی به خود اختصاص می دهد (شکل 1)، به طور پیوسته بیشتر می شود. در این میان، محدودیت تولید و تامین مواد خوراکی مورد مصرف طیور (نهاده ها)، و مباحث مربوط به کارایی تولید و سودآوری اقتصادی، و اثرات نامطلوب و مضر مواد ضد تغذیه ای و بار میکروبی مواد خوراکی، سه ضلع مثلث امنیت غذایی (تولید خوراک سالم به مقدار کافی و مقرون به صرفه) را در صنعت تولید خوراک دام و طیور تشکیل می دهند. بنابراین، متخصصین صنعت خوراک به دنبال افزایش تولید و بهره وری و بهبود کیفیت خوراک در این بخش می باشند. یکی از موثرترین و موفق ترین فن آوری ها در علم تغذیه نوین، فرآوری خوراک می­باشد، که خود دانش و تکنیکی پیچیده و بین رشته ای محسوب  می شود.

 


دریافت اشتراک

دریافت خودکار مقالات علمی و نسخ فصلنامه دانش دامپروری

تمامی حقوق برای گروه پژوهشی توسعه دانش تغذیه دام و طیور سپاهان محفوظ است.