فصلنامه شماره ۲۱ دانش دامپروری

ویژه دام

  • تعداد صفحات:
    23 صفحه
  • فصل انتشار:
    بهار
  • سال انتشار:
    1402

سرفصل‌های این شماره:

  • ارتباط بین مواد معدنی مورد استفاده در جیره غذایی و ورم پستان در گاوهای شیری
  • چگونه یک دوره خشکی موفق داشته باشیم؟
  • نژادهای ترکیبی و ثبات ژنتیکی
  • دام ها و تغییرات اقلیمی

استفاده از محتوا با ذکر منبع بلامانع است
چکیده مقالات

ارتباط بین مواد معدنی مورد استفاده در جیره غذایی و ورم پستان در گاوهای شیری

مواد معدنی گروهی از مواد مغذی با اثر ثابت شده بر تولید و عملکرد تولیدمثلی هستند. آنها همچنین به شدت بر عملکرد سیستم ایمنی تأثیر می گذارند. به گونه‌ای که کمبود آنها ممکن است منجر به سرکوب سیستم ایمنی شود که خود یک عامل مستعد کننده برای بروز التهاب پستان می‌باشد. به طور کلی، مواد معدنی بخش های ساختاری بدن را تشکیل می دهند و به عنوان کوفاکتورهای آنزیم های مختلف در سیگنال دهی عصبی و انقباض عضلانی نقش دارند و کمبود آن‌ها منجر به کاهش فعالیت سلول‌های ایمنی یا اختلال در عملکرد مکانیسم‌های دفاعی ذاتی پستانک می‌شود که این موضوع به نوبه خود باعث ایجاد التهاب پستان می‌گردد. در واقع، اختلالات تولید مثلی و ورم پستان شایع‌ترین دلایلی هستند که موجب حذف پیش‌از موعد گاوها از گله می‌شوند. با توجه به موارد ذکرشده می‌توان گفت مدیریت صحیح واحدهای تولیدی نقش مهمی در پیشگری، تشخیص و درمان به موقع این بیماری و کاهش خسارت‌های ناشی از آن خواهد داشت.

چگونه یک دوره خشکی موفق داشته باشیم

خشک شدن، مقدمه‌ای را برای زایمان آسان و شروع آرام شیردهی ایجاد می‌کند. چند روز اول دوره خشکی می‌تواند به دلیل تغییرات استرس زا باشد. ترشح زیاد شیر و ورم پستان نیز در این دوران نگران کننده است. در این مقاله نکات کلیدی برای گذراندن موفق دوره خشکی بیان می‌گردد.

نژادهای ترکیبی و ثبات ژنتیکی

صنعت کشاورزی شامل ۵ بخش دامپروری، خدمات کشاورزی، ماهیگیری، جنگل‌داری و شکار است. مستقل بودن صنعت کشاورزی هر کشور از سایر کشورها امری مهم و تاکیدی است و نقشی فراتر از تامین مواد غذایی را به عهده دارد. سهم صنعت کشاورزی از تولید ناخالص در جهان کمتر از 4 درصد و در ایران بیش از 8 درصد است. در جهان 1.468 میلیارد راس گاو وجود دارد که برزیل بیشترین سهم از این موجودی را به خود اختصاص داده است. سهم بخش دامپروری هرسال رشد مناسبی در اقتصاد جهانی می‌یابد و به عنوان مثال ارزش بخش جهانی گوشت در سال 2021 به 897 میلیارد دلار آمریکا رسید و پیش بینی می شود تا سال 2027 به 1354 میلیارد دلار (5/8 رشد سالانه) افزایش یابد.

دام‌ها و تغییرات اقلیمی

حدود یازده هزار سال قبل بود که نیاکان ما در جایی اطراف کوه‌های زاگرس با اهلی کردن حیوان چارپایی به نام بز، اولین قدم را در به کارگیری از حیوانات اهلی و رشد جوامع کشاورز خود برداشتند و این روند تا حدود سیصد سال پیش و در همه‌ی جوامع کشاورزی ادامه یافت. اما با وقوع انقلاب صنعتی در قرن هفدهم میلادی انگار همه شئون زندگی آدمیان از جمله پرورش دام هم صنعتی ‌شد. صنعت دامداری مولود همین انقلاب است. صنعتی که امروزه از یک سو زندگی میلیاردها انسان به آن وابسته است و از سوی دیگر ردپای اکولوژیک بالای آن به مرز هشدار رسیده است. داستان آینده این صنعت مثل همه‌ی صنایع دیگر خلاصه می‌شود در حل این پارادوکس که ضمن افزایش بهره وری باید ردپای اکولوژیک خودش را کاهش دهد. در این نوشتار کوتاه به گوشه‌ای از چالش‌های اقلیمی این صنعت و آینده آن خواهیم پرداخت.


دریافت اشتراک

دریافت خودکار مقالات علمی و نسخ فصلنامه دانش دامپروری

تمامی حقوق برای گروه پژوهشی توسعه دانش تغذیه دام و طیور سپاهان محفوظ است.