اثرات مطلوب و نامطلوب گیاهان دارویی به عنوان افزودنی های خوراک در تغذیه طیور

چکیده

گیاهان دارویی با بهبود عملکرد و تولید طیور تاثیر شگرفی بر صنعت طیور داشته‌اند. با این حال، برخی از این گیاهان با کاهش درصد تولید تخم‌مرغ، تولید توده‌ای تخم‌مرغ و جمعیت میکروبی، اثر منفی بر پرورش طیور دارند. گیاهانی مانند چای سبز، گزنه، پونه، بومادران و یونجه به شکل دانه، پودر و عصاره، پتانسیل زیادی برای بهبود ایمنی، کاهش رشد میکروب‌های بیماری‌زا و افزایش تعداد باکتری‌های مفید تولید کننده اسید لاکتیک دارند. نتایج برخی از مطالعات نشان‌ داد پودر اسطوخودوس، یونجه و گزنه می‌تواند رنگ زرده تخم‌مرغ را بهبود بخشد. همچنین، استفاده از زنجبیل در تغذیه طیور باعث کاهش میزان چربی گوشت و افزایش رنگ آن می‌گردد. دانه کتان میزان اسید آلفا لینولنیک و غلظت اسیدهای چرب امگا-3 را در بافت سینه و ران طیور افزایش داد. جالب توجه است که استفاده از بذر کتان، موجب بهبود قابلیت جوجه‌ درآوری تخم بلدرچین می‌شود. متابولیت‌های گیاهان، به ویژه کارواکرول و تیمول، نقش محوری خود را به عنوان محرک‌های رشد طبیعی با تأثیر بر عملکرد رشد، زیست فراهمی مواد مغذی و ایمنی نشان دادند. در سال‌های اخیر، میکرو کپسوله‌سازی یا نانوکپسوله‌سازی عصاره‌های گیاهی و متابولیت‌های آن عملکرد رشد جوجه‌های گوشتی را بهبود بخشیده است، بنابراین استفاده گسترده از این روش به عنوان جایگزینی بالقوه برای آنتی‌بیوتیک ها در آینده پیش‌بینی می‌گردد. این مقاله به بررسی نتایج مفید و مضر حاصل از استفاده این محصولات در جیره غذایی طیور می‌پردازد و نقش کلیدی آن‌ها را در آینده پرورش طیور نشان‌ می دهد.

گردآوری و ترجمه : گروه پژوهشی توسعه دانش تغذیه دام و طیور سپاهان

مقدمه

آنتی‌بیوتیک‌ها تا کنون مقرون به صرفه ترین راهکار برای حفظ کارایی خوراک و وضعیت سلامت در تک معده‌ای‌ها مانند طیور بوده اند (1). با این حال به دلیل چالش‌های به وجود آمده در استفاده از این محصولات در تغذیه طیور، گرایش به استفاده از گیاهان و محصولات مختلف گیاهی یک پیشرفت جالب در روش نوین پرورش طیور است. این راهبرد در راستای عملیاتی نمودن تولید محصولات ارگانیک در کشاورزی بوده و تلاش برای یافتن و جایگزین نمودن داروهای مصنوعی را تقویت می‌نماید (2).

تاثیر چندین گیاه از جمله زیره سیاه، مورینگا، دانه پنجه، چای سبز، اسطوخودوس، سیر، چریش، اسانس و غیره به عنوان جایگزین آنتی‌بیوتیک در طیور گوشتی، بلدرچین، بوقلمون، و نیمچه های تخم‌گذار مورد بررسی قرار گرفت. این گیاهان علاوه بر جایگزین آنتی‌بیوتیک به عنوان محرک‌های رشد، عوامل ضد ویروسی، ضد کوسیدیوز، ضد انگل و تعدیل کننده ایمنی نیز مورد استفاده قرار گرفتند (5). این گیاهان بسته به مقدار مورد استفاده می‌توانند تاثیرات مطلوب، سمی یا کشنده داشته باشند (6).

عملکرد آنتی‌بیوتیکی این گیاهان بر اساس اجزای زیست فعال موجود در آن‌ها مانند ایزوتیوسیانات‌ها، تیموکینون، آلیسین و آزادیراکتین است. در حالی که تقویت رشد بر اساس توانایی این گیاهان برای کمک به مصرف خوراک، افزایش قابلیت هضم غذا از طریق تحریک آنزیم‌های گوارشی و جلوگیری از استقرار عوامل بیماری زا می‌باشد. تاثیر این گیاهان دارویی بر روده ممکن است با تاثیر بر رشد پرزهای روده نمایان شود (7). این مطالعه به بررسی مطالعات صورت گرفته در رابطه با آثار مفید و مضر استفاده از این گیاهان دارویی در جیره غذایی طیور می‌پردازد.

چای سبز

ترکیبات گیاهی

هزاران سال است که برگ‌های چای سبز در چین، ژاپن و برخی کشورهای دیگر به عنوان نوشیدنی‌ حتی جایگزین چای سیاه استفاده می‌شود. این گیاه حاوی ترکیبات پلی­فنل مانند اپی­فانولاتگالات، تانن، کافئین، تئوفیلین و تئوبرومین است (8).

جدول 1- تاثیر استفاده از چای سبز در تغذیه طیور

شکل مورد استفاده حیوان خلاصه ای از نتایج منابع
پودر جوجه گوشتی افزایش عملکرد و سلامت 11.
پودر جوجه گوشتی بهبود عملکرد و پارامترهای اقتصادی 10
پودر جوجه گوشتی افزایش باکتری های غیر روده ای، مهار رشد پاتوژن ها، بهبود عملکرد و کاهش مرگ و میر 11
پودر جوجه گوشتی کاهش چربی شکمی در لاشه و کاهش وزن 12.
پودر جوجه گوشتی افزایش مقاومت در برابر آنفولانزای مرغی 13
پودر بلدرچین چربی و کلسترول خون را کاهش می دهد 14
عصاره جوجه گوشتی بهبود سیستم ایمنی، کاهش کلسترول و افزایش غلظت پارامترهای بیوشیمیایی خون 15
عصاره جوجه گوشتی افزایش تیتر آنتی بادی تولیدی علیه ویروس نیوکاسل 16
عصاره جوجه گوشتی کاهش میزان مالون دی آلدهید و افزایش بیان ژن های کبدی اینترلوکین-6 و گاما اینترفرون 17
پودر جوجه گوشتی کاهش میزان چربی شکمی و برخی از متابولیت های چربی 18
پودر جوجه گوشتی میکروبیوتای روده را تحت تاثیر قرار داد 19
پودر جوجه گوشتی کاهش وزن­گیری در سنین پایین، افزایش وزن بدن در مرحله پایانی، باعث تکثیر لاکتوباسیلوس و مهار تکثیر E. coli در ایلئوم و سکوم 20.
پودر و عصاره جوجه گوشتی کاهش صفات و عملکرد لاشه 21
پودر جوجه گوشتی کاهش تولید تخم مرغ 22
پودر جوجه گوشتی کاهش وزن گیری، کاهش وزن سکوم و روده کوچک 23
پودر جوجه گوشتی کاهش LDL، نسبت LDL/HDL و عملکرد 24
عصاره جوجه گوشتی دانه زیره سیاه به تنهایی یا همراه با برگ درمنه سلامت را بهبود می بخشد اما عصاره چای سبز بر مصرف خوراک تأثیر منفی داشت 25

اثرات مطلوب و نامطلوب استفاده از چای سبز در تغذیه طیور

توجه به عملکرد رشد و سیستم ایمنی در صنعت طیور اهمیت بالایی دارد که می­توان با دستکاری تغذیه‌­ای بدست آورد. افزودن چای سبز به جیره غذایی طیور یکی از این موارد است که نمونه تحقیقات انجام­ شده در این رابطه در جدول (1) گزارش ­شده است.

در مطالعات متعدد اثرات مثبت جیره غذایی حاوی روغن ماهی ( 1/5 و 2 درصد وزنی) و پودر چای سبز (1 و 1/5 درصد وزنی) به عنوان مکمل بر ایمنی جوجه­‌های گوشتی مشاهده شده است (9). افزودنی‌­ها، اثرات مفیدی بر سیستم ایمنی بدن جوجه­‌ها نشان دادند و پاسخ­‌های هموراژیک به آنفولانزا و بیماری نیوکاسل بهبود یافت. در مطالعه دیگری افزودن پودر ماهی (1-2 درصد وزنی) و چای سبز (1و 1/5 درصد وزنی) به عنوان مکمل در جیره غذایی جوجه­‌های گوشتی باعث بهبود وزن لاشه گردید و سرعت عبور غذا از طریق دستگاه گوارش کاهش یافت و مقدار هضم و جذب مواد غذایی افزایش یافت (10). علاوه بر این، محققان تاثیر جیره‌­های حاوی مکمل روغن ماهی ( 1/5 و 2 درصد وزنی) و پودر چای سبز (1 و  1/5 درصد وزنی) را بر عملکرد میکروفلور چینه‌­دان، روده و سکوم در جوجه­‌های گوشتی بررسی نموده­‌اند. نتایج نشان داد استفاده از این مکمل به ویژه در سطوح پایین تاثیر چندانی بر سکوم ندارد اما استفاده از این ترکیب به مدت 42 روز باعث افزایش باکتری­‌های مفید روده شده و از رشد پاتوژن­‌ها جلوگیری نموده و باعث بهبود عملکرد و کاهش مرگ و میر در جوجه­‌های گوشتی شد (11). محققان همچنین به بررسی استفاده از سطوح مختلف مکمل روغن ماهی و پودر چای سبز بر ویژگی­‌های لاشه جوجه­‌های گوشتی پرداختند نتایج نشان­ داد استفاده از این مکمل به دلیل افزایش میزان اکسیداتیو چربی در بدن موجب کاهش چربی شکمی و کاهش وزن پرنده می­‌گردد (12).

علاوه بر این، اثر استفاده از پودر چای سبز (0.25-1 ٪ وزنی) بر پارامترهای ایمنی جوجه­‌های گوشتی مورد بررسی قرار گرفت که منجر به افزایش مقاومت به آنفولانزا شد (13).

یکی از موارد قابل توجه در استفاده از گیاهان در تغذیه طیور، توجه به فراسنجه‌­های خونی و  متابولیکی است. نتایج مطالعه صورت گرفته در زمینه تاثیر استفاده از پودر چای سبز ( 1/5 درصد وزنی) در جیره غذایی بلدرچین ژاپنی بر پارامترهای خون، کیفیت تخم‌­مرغ، کیفیت لاشه و عملکرد رشد نشان ­داد استفاده از این مکمل تاثیر مثبتی بر کاهش سطح چربی و کلسترول خون ندارد اما موجب افزایش وزن بدن گردید (14).

اثرات مکمل‌های غذایی شامل انتروکوکوس فکالیس میکروکپسوله شده (1 گرم به ازای هر کیلوگرم جیره) و عصاره چای (300 و 500 میلی‌گرم بر کیلوگرم جیره) بر عملکرد رشد، سیستم ایمنی و پارامترهای بیوشیمیایی جوجه‌های گوشتی مورد بررسی قرار گرفت (15).

مطالعه دیگری اثر عصاره چای سبز (125، 250، 500، 1000 و 2000 میلی­گرم بر کیلوگرم) را بر عملکرد رشد، پروفایل لیپیدی خون، کاهش گلوتاتیون کبد، مالون­دی­آلدئید عضله ران، و پاسخ ایمنی هومورال در برابر واکسن­‌های ویروس نیوکاسل در جوجه­‌های گوشتی از یک تا 42 روزگی مورد بررسی قرارداد. نتایج نشان­ داد که تفاوت معنی داری بین تیمارها در پارامترهای عملکرد رشد اندازه گیری شده (وزن بدن، میانگین افزایش روزانه، متوسط مصرف روزانه خوراک و ضریب تبدیل خوراک و پروفایل لیپیدی خون) وجود ندارد. علاوه بر آن استفاده از پودر چای سبز در جیره به طور قابل توجهی سطح کاهش گلوتاتیون کبد را نسبت به گروه شاهد افزایش و سطح مالون­دی­آلدئید بافت گوشت را کاهش داد. علاوه بر این استفاده از مکمل، سطح آنتی­بادی اختصاصی علیه ویروس نیوکاسل را در سن 28 و 35 روزگی در جوجه­‌های گوشتی افزایش­ داد (16).

اثر استفاده از ( 0/5 و 1 گرم به ازای هر کیلوگرم جیره) پودر چای سبز در جیره بر عملکرد رشد، خصوصیات لاشه، پارامترهای بیوشیمیایی خون، پایداری اکسیداتیوی گوشت در جوجه­‌های گوشتی تعیین ­شد. مکمل مورد استفاده تاثیر مثبتی بر آنزیم کبدی و کاهش میزان مالون دی آلدئید تولید شده در ران جوجه­ های گوشتی داشت (17).

محققان تاثیر عصاره چای سبز ( 0/25 تا 1 درصد وزنی) را بر عملکرد رشد، ویژگی­های لاشه، پارامترهای خون و متابولیت­های چربی جوجه­‌های گوشتی در حال رشد مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج تاثیر مثبتی بر عملکرد رشد، ویژگی­های لاشه، پارامترهای خون و متابولیت­های لیپیدی جوجه‌های گوشتی درحال رشد نشان­ داد. مکمل­‌سازی با عصاره چای سبز باعث کاهش میزان چربی شکمی و برخی متابولیت­‌های لیپیدی جوجه‌­های گوشتی شد. بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که چای سبز نه تنها می‌­تواند برای کاهش چربی شکمی و متابولیت­‌های لیپیدی استفاده شود، بلکه باعث  تقویت پاسخ آنتی اکسیدانتی­ می­شود (18).

در مطالعه‌­ای دیگر، تاثیر مکمل غذایی عصاره چای سبز بر میکروبیوتای روده مرغ مورد ارزیابی قرار گرفت. ترکیبات میکروبیوتای روده با استفاده از توالی یابی 16Sr DNA تعیین شد. نتایج نشان­ داد استفاده از این مکمل در جیره غذایی باعث افزایش فراوانی گالی باکتری­‌های با توان بیماری‌­زایی در روده مرغ می‌­شود. بنابراین پودر چای سبز می‌­تواند با تغییر ترکیبات روده جوجه‌­های گوشتی تا حد زیادی بر میکروبیوتای روده تاثیرگذارد (19).

در مطالعه­ دیگری، استفاده از عصاره چای سبز در جیره غذایی به مقدار (1 درصد وزنی)، موجب کاهش وزن جوجه­‌های گوشتی در سنین پایین (21-0 روزگی) شد. اما در اواخر دوره تولید (42-21 روزگی) وزن را افزایش داد.  ضریب تبدیل خوراک نسبت به گروه شاهد تغییری نشان نداد. در گروه مورد آزمایش نسبت به گروه شاهد، وزن عضله ران بیشتر و  مقدار چربی شکمی کمتر بود. همچنین مقدار کلسیم در گوشت سینه کاهش یافت. پودر چای سبز موجب تکثیر لاکتوباسیلوس شده و از تکثیر اشرشیاکلی در ایلئوم و سکوم جلوگیری نمود. بنابراین، محققان پیشنهادکردند افزودن پودر چای سبز به جیره طیور می­‌تواند یک افزودنی مناسب برای بهبود رنگ گوشت و تولید لاکتوباسیلوس در پرورش جوجه‌­های گوشتی باشد (20).

علاوه بر مطالعات فوق، گزارش‌­هایی مبنی بر تاثیر نامطلوب چای سبز به عنوان مکمل­‌های خوراک بر پارامترهای مختلف طیور وجود دارد. در  پژوهشی اثرات مقایسه‌ای پودر و عصاره چای سبز بر عملکرد جوجه‌های گوشتی تعیین شد (21).  با استفاده از عصاره چای سبز در جیره، مصرف خوراک و  وزن نسبی  لاشه، سینه و ران به طور معناداری کاهش یافت. اثرات استفاده از عصاره چای سبز (1تا 3 درصد وزنی) بر تولید و کیفیت تخم‌­مرغ مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد افزودن 1 درصد عصاره چای سبز تاثیر کمی بر تولید تخم‌­مرغ و تبدیل خوراک داشت اما مقادیر بالاتر (بیشتر از 2 درصد) به طور قابل توجهی عملکرد تولید تخم­‌مرغ را کاهش داد (22).

مطالعات دیگری در زمینه تاثیر استفاده از سطوح مختلف پودر چای سبز به عنوان افزودنی خوراک بر عملکرد تولیدی، کیفیت لاشه و اندام­‌های جوجه‌­های گوشتی صورت ­گرفت. نتایج نشان­ داد مصرف این مکمل در سطوح مختلف (0/5 تا  1/5 درصد وزنی) باعث کاهش رشد و وزن بدن در سن 21 روزگی نسبت به گروه شاهد شد. وزن سکوم و روده کوچک در جوجه­‌های تغذیه­‌شده با جیره حاوی  0/5 درصد وزنی مکمل چای سبز به طور معنی داری در مقایسه با گروه‌های تغذیه­‌شده با (1 و  1/5 درصد) پودر چای سبز، کاهش یافت (23).

تاثیر استفاده از روغن ماهی (0، 15 و 20 گرم بر کیلوگرم) و عصاره چای سبز (0، 10 و 15 گرم بر کیلوگرم) بر پارامترهای خون جوجه‌­های گوشتی طی یک دوره 42 روزه پرورش مورد بررسی قرار گرفت (24). نتایج نشان­ داد استفاده از 15 گرم عصاره چای سبز باعث افزایش قابل توجه اسید اوریک پلاسما شد. اما در صورت ترکیب با روغن ماهی، محتوای اسید اوریک پلاسما کمتر از حالت قبل بود. استفاده از 15 گرم بر کیلوگرم عصاره چای سبز در جیره غذایی باعث کاهش قابل توجه LDL و نسبت LDL به HDL شد. به طور کلی صفات عملکرد جوجه­‌های گوشتی تغذیه شده با عصاره چای سبز با و بدون روغن ماهی کاهش یافت که به کاهش مصرف خوراک و کاهش بازده انرژی و پروتئین نسبت داده شد (24).

محققان از دانه‌های زیره سیاه، برگ درمنه و چای سبز به‌عنوان محصولات گیاهی در جیره‌های گوشتی استفاده کردند و اثرات آن‌ها را بر عملکرد، اجزای خون، ایمنی و جمعیت باکتری‌های روده مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که دانه‌­های زیره سیاه به تنهایی یا همراه با برگ درمنه باعث بهبود سلامت جوجه‌های گوشتی می‌شود، اما چای سبز تأثیر منفی بر مصرف خوراک داشت، بنابراین، پیشنهاد می‌شود که نمی‌توان از آن به عنوان جایگزین مناسبی برای مانان الیگوساکارید تجاری استفاده کرد (25).

اسطوخودوس

ترکیبات گیاهی

اسطوخودوس گیاهی است چند ساله که دارای طعم تلخ و بوی مطبوع می‌­باشد. اسانس این گیاه حاوی ترکیباتی مانند استات لانالیل، اسید بوتیریک، اسید پروپیونیک، اسید، لینالول آزاد، گرابول و والریک است (26).

جدول 2- تاثیر استفاده از اسطوخودوس در تغذیه طیور

شکل مورد استفاده حیوان خلاصه ای از یافته­ها منابع
عصاره جوجه گوشتی به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی، می توان از آن به عنوان محرک رشد استفاده کرد و می تواند از آسیب کبدی جلوگیری کند 27
پودر جوجه گوشتی کاهش عمق کریپت در ژژنوم و افزایش نسبت ارتفاع به عمق کریپت 28.
اسانس جوجه گوشتی افزایش وزن و کاهش ضریب تبدیل خوراک، کاهش رشد پاتوژن ها و افزایش تعداد باکتری های اسید لاکتیک 29
اسانس جوجه گوشتی افزایش فعالیت سوپراکسید دیسموتاز در خون و کبد و فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز در خون، کاهش غلظت مالون دی آلدئید در خون افزایش وزن 26.
پودر جوجه گوشتی کاهش وزن لاشه، سینه، ران، بال، گردن، سنگدان و تعداد گونه های لاکتوباسیلوس سکوم 31

اثرات مطلوب و نامطلوب استفاده از اسطوخودوس در تغذیه طیور

جدول (2) اثرات استفاده از اسطوخودوس در تغذیه طیور را بطور خلاصه نشان می‌­دهد. محققان اثرات عصاره اسطوخودوس (24 و 48 میلی­گرم بر کیلوگرم خوراک) را بر عملکرد رشد، کیفیت لاشه و وضعیت آنتی­اکسیدانی جوجه­‌های گوشتی مورد بررسی قرار دادند.

450 قطعه جوجه گوشتی سویه راس با سه تیمار غذایی و هر تیمار با سه تکرار 45 قطعه‌­ای مورد بررسی قرار گرفت. تا 21 روزگی ، وزن جوجه‌هایی که با 24 میلی­گرم عصاره اسطوخودوس به ازای هر کیلوگرم خوراک تغذیه شده بودند به طور معنی­‌داری بیشتر از گروهی بود که با 48 میلی­گرم عصاره اسطوخودوس به ازای هر کیلوگرم خوراک تغذیه­ شده بودند. جیره‌­های حاوی 24 و 48 میلی گرم عصاره اسطوخودوس باعث افزایش وزن نهایی پرندگان در سن 39 روزگی شدند. تفاوتی از نظر مصرف خوراک، ضریب تبدیل خوراک، و مرگ و میر در بین تیمارها مشاهده نشد. درصد نسبی وزن طحال پرندگانی که با 24 میلی­گرم عصاره اسطوخودوس به ازای هر کیلوگرم خوراک تغذیه شده بودند، نسبت به گروهی که با 48 میلی­‌گرم خوراک تغذیه شده بودند کمتر بود، هر چند این تفاوت با گروه شاهد معنی دار نبود. پرندگانی که با جیره‌­های مکمل شده با 24 و 48 میلی گرم عصاره اسطوخودوس به ازای هر کیلوگرم خوراک تغذیه شدند، گوشت سینه روشن‌­تر و غلظت بالاتر سوپراکسید دیسموتاز در مقایسه با گروه شاهد داشتند. محققین به این نتیجه رسیدند که عصاره این گیاه می­‌تواند به عنوان محرک رشد در جوجه‌های گوشتی استفاده شود و به دلیل فعالیت آنتی­اکسیدانی آن از آسیب کبدی جلوگیری­کند (27). محققان اثرات پودر اسطوخودوس را به عنوان یک افزودنی گیاهی خوراک بر عملکرد رشد، صفات لاشه، کیفیت گوشت، هیستومورفولوژی ژژنوم و جمعیت میکروبی روده در جوجه‌های گوشتی ارزیابی کردند. نتایج نشان داد که پودر اسطوخودوس (سطح 1 درصد) به طور معنی‌داری مصرف خوراک را در طول دوره و کل دوره پرورش افزایش داد. همچنین وزن بدن افزایش و ضریب تبدیل خوراک در طول دوره پرورش، بهبود یافت. پودر اسطوخودوس به طور قابل توجهی منجر به کاهش عمق کریپت در ژژنوم و و افزایش ارتفاع پرزهای روده نسبت به گروه شاهد شد. نویسندگان پیشنهاد کردند که می­توان از پودر اسطوخودوس برای بهبود عملکرد رشد و کیفیت گوشت در ‌جوجه­‌های گوشتی استفاده کرد (28).

محققان عملکرد رشد، پارامترهای بیوشیمیایی خون، و میکروبیوتای ایلئوم را در ‌جوجه­‌های گوشتی تغذیه­ شده با آب آشامیدنی حاوی اسانس طبیعی اسطوخودوس مورد بررسی قراردادند. نتایج نشان داد که افزودن اسانس طبیعی اسطوخودوس تأثیر مثبتی بر افزایش وزن بدن در دوره دوم پرورش (22-42 روزگی) داشت. ‌جوجه­‌های گوشتی دریافت­ کننده اسانس اسطوخودوس به طور متوسط 6/35 درصد بیشتر از گروه شاهد وزن داشتند و هیچ تفاوتی در میزان مصرف خوراک، مصرف آب، میزان بقا و پارامترهای بیوشیمیایی خون در گروه‌­ها مشاهده نشد. افزودن عصاره اسطوخودوس به آب آشامیدنی، موجب کاهش میکروارگانیسم‌­های بیماری­‌زا و افزایش تعداد باکتری­‌های پروبیوتیک شد که تاثیر مثبتی بر میکروفلور ایلئوم داشت (29).

در مطالعه­‌ای دیگر اثرات مکمل‌سازی سطوح مختلف (300 و 600 میلی‌گرم بر کیلوگرم) عصاره اسطوخودوس بر عملکرد رشد و ویژگی‌های فیزیولوژیکی جوجه‌های گوشتی بررسی­ شد. نتایج نشان داد تیمارها تاثیر معنی­‌داری بر میزان مصرف خوراک نداشتند و هیچ تاثیری از تیمارها بر افزایش وزن بدن و ضریب تبدیل خوراک در طول دوره آغازین (21-0 روزگی) مشاهده نشد. با این حال، ‌جوجه­‌های تغذیه شده با 600 میلی­گرم عصاره اسطوخودوس افزایش وزن بیشتری را نشان دادند و ضریب تبدیل غذایی این گروه در طول دوره رشد (42-21 روزگی) کاهش یافت. علاوه بر این عصاره اسطوخودوس باعث افزایش فعالیت سوپراکسید دیسموتاز در خون و کبد و فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز در خون شد، اما غلظت پلاسمایی مالون دی آلدئید را کاهش داد (30).

بر اساس تحقیقات قبلی، افزودن اسطوخودوس به خوراک، تأثیرات نامطلوبی  در تغذیه طیور نشان داده است. در یک مطالعه اثرات اسانس اسطوخودوس (100 تا 800 میلی‌گرم بر کیلوگرم خوراک) بر ویژگی‌های لاشه و میکرو فلور سکوم جوجه‌های گوشتی مورد ارزیابی قرار گرفت. پرندگانی که 400 میلی گرم اسطوخودوس به ازای هر کیلوگرم خوراک دریافت کردند، وزن لاشه، سینه، ران، بال، گردن و سنگدان کمتری نسبت به پرندگان سایر گروه‌‌­ها داشتند و ‌جوجه­‌های گوشتی تغذیه شده با 600 میلی گرم اسطوخودوس به ازای هر کیلوگرم خوراک، تعداد کمتری لاکتوباسیلوس در سکوم نسبت به سایر گروه‌ها داشتند (31).

گزنه

ترکیبات گیاهی

گزنه به طور گسترده در نقاط مختلف جهان یافت می­‌شود و برای بهبود سلامت مورد استفاده قرار می­‌گیرد. این گیاه حاوی بیش از 50 ترکیب شیمیایی مختلف از جمله نشاسته، صمغ، آلبومین، شکر، رزین، هیستامین، استیل کولین، کولین و سروتونین است (32).

جدول 3- تاثیر استفاده از گزنه در تغذیه طیور

شکل مورد استفاده حیوان خلاصه ای از یافته­ها منابع
پودر مرغ تخمگذار افزایش مصرف غذا، درصد تولید و وزن مخصوص، 32
پودر جوجه گوشتی کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و LDL جوجه های گوشتی مخلوطی از گزنه، پونه و آویشن باعث بهبود عملکرد و کیفیت لاشه جوجه های گوشتی شد 33
پودر جوجه گوشتی سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون کاهش و سیستم ایمنی بهبود یافت 34
پودر مرغ تخمگذار رسیدن به رنگ زرده دلخواه بدون اثرات نامطلوب 35
عصاره جوجه گوشتی اندام های داخلی بهبود یافته، اما هیچ تغییری در عملکرد وجود ندارد 36.
عصاره جوجه گوشتی تاثیر مثبت بر افزایش وزن بدن 37
عصاره جوجه گوشتی بیان بیش از حد (ژن هدف/b-اکتین به عنوان واحد دلخواه) از ژن های کاتالاز (CAT) و سوپراکسید دیسموتاز 1 (SOD1)  در کبد و ریه 38
عصاره جوجه گوشتی افزایش وزن بدن و بهبود ضریب تبدیل خوراک 39
پودر بلدرچین کاهش کلسترول زرده تخم مرغ، کلسترول و سطح تری گلیسیرید خون. 40

اثرات مطلوب و نامطلوب استفاده از گزنه در تغذیه طیور

اثرات مفید استفاده از گزنه در تغذیه طیور در جدول (3) مشخص گردیده است. در یک مطالعه اثرات استفاده از گزنه ( 0/75-2% وزنی ) در جیره طیور بر عملکرد، کیفیت تخم­‌مرغ، پارامترهای بیوشیمیایی خون و پارامترهای ایمنی مرغ­‌های تخمگذار مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که استفاده از این گیاه دارویی با سطوح مختلف تأثیر معنی‌داری بر عملکرد، پارامترهای خونی و کیفیت تخم‌مرغ داشت، اما تأثیر معنی‌داری بر سیستم ایمنی مرغ‌های تخم‌گذار نداشت. بیشترین میزان مصرف غذا، میزان تولید و افزایش وزن بدن در گروه تیمار مشاهده شد. همچنین غلظت کلسترول، تری گلیسیرید و LDL خون به طور معنی داری در گروه تیمار نسبت به گروه شاهد کاهش ­یافت (32).

در یک مطالعه اثر گزنه (2-0% وزنی) بر خصوصیات لاشه جوجه‌های گوشتی نر مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس یافته‌ها، بیشترین و کمترین درصد روده (5/26 و 3/91 درصد) در گروه‌های تیمار سوم و بیشترین و کمترین درصد سنگدان (2/9 و 2/44 درصد) در گروه تیمار دوم و شاهد مشاهده شد. بیشترین و کمترین درصد کبد (3/85 و 2/87 درصد) در گروه‌‌­های تیمار پنجم و سوم مشاهده شد. نویسندگان پیشنهاد کردند که گزنه می­‌تواند به طور موثری ویژگی­‌های لاشه ‌جوجه­‌های گوشتی را بهبود بخشد (33).

در یک مطالعه اثرات دارویی گزنه (0/5 تا 2 درصد وزنی) بر عملکرد رشد، پاسخ ایمنی و پارامترهای بیوشیمیایی خونی جوجه‌های گوشتی بررسی­ شد. نتایج نشان داد که مصرف گزنه (1 درصد وزنی) باعث افزایش وزن ‌جوجه­‌های گوشتی در سن 42 روزگی شد. ضریب تبدیل خوراک ‌جوجه­‌های گوشتی تغذیه شده با جیره حاوی (1 درصد وزنی) گزنه به طور معنی­‌داری در مقایسه با گروه شاهد در سن 0-21 و 0-42 روزگی بهبود یافت. غلظت تری­گلیسیرید و کلسترول خون در ‌جوجه­‌های گوشتی که با جیره گزنه (1 درصد وزنی) تغذیه شده بودند، به طور معنی داری کاهش یافت. تفاوت معنی­ داری در هیچ یک از پارامترهای ایمنی مشاهده ­نشد. یافته­‌ها نشان می­دهد که مکمل گزنه به میزان (1 تا 2 درصد وزنی) می­تواند به عنوان محرک رشد در جیره ‌جوجه­‌های گوشتی استفاده شود (34).

در مطالعه دیگری اثرات افزودن گزنه ( 6/25 تا 25 گرم بر کیلوگرم) به جیره غذایی مرغ­‌های تخمگذار و تاثیر آن بر رنگ زرده مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که گزنه یک ابزار موثر برای رسیدن به رنگ زرد بهینه، بدون هیچ گونه عوارض جانبی است (35).

عملکرد رشد، متابولیت­‌های خون، پایداری آنتی‌­اکسیدانی و ویژگی­‌های لاشه ‌جوجه­‌های گوشتی تغذیه شده با جیره حاوی پودر یا عصاره گزنه (5 و 10 گرم بر کیلوگرم خوراک) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که وزن اندام­‌های داخلی لاشه مانند کبد، کیسه صفرا، سنگدان، پیش معده و ریه تحت تأثیر سطوح مختلف پودر و عصاره گزنه قرار گرفتند. متابولیت‌­های خون نشان داد که استفاده از پودر یا عصاره گزنه باعث کاهش آسپارتات آمینو ترانسفراز (AST) در پرندگان می­شود. با این حال، پارامترهای خون مانند آلکالین فسفاتاز (ALP)، آلانین ترانس آمیناز (ALT)، گلوکز، کلسترول و تری­گلیسیرید تحت تاثیر تیمارهای غذایی قرار نگرفتند (36).

نتایج یک مطالعه نشان داد افزودن پودر یا عصاره گزنه بر مواد واکنش دهنده با اسید تیوباربیتوریک (TBARS) که به عنوان شاخصی از اکسیداسیون لیپیدی گوشت پس از ذخیره‌سازی در نظر گرفته می­شود، تاثیر نداشت (36). باتوجه به نتایج محققان بیان نمودند گنجاندن 10 گرم اسانس گزنه به ازای هر کیلوگرم جیره احتمالاً می­تواند موجب تحریک عملکرد اندام‌­های داخلی شده و تاثیر مثبتی بر وزن ‌جوجه­‌های گوشتی داشته ­باشد (37).

به منظور بررسی تاثیر سطوح مختلف ( 0/5 تا 1/5 درصد وزنی) استفاده از گیاه گزنه در جیره غذایی طیور و تاثیر آن بر بیان ژن آنتی­اکسیدانی و پاسخ­‌های ریوی مطالعه‌­ای انجام ­شد. یافته­‌ها بیانگر بیان بیش­ از حد ژن­‌های کاتالاز (CAT) و سوپراکسید دیسموتاز 1 (SOD1) در کبد و ریه ‌جوجه­‌های تغذیه شده با گزنه بود. پراکسیداسیون لیپیدی پس از مصرف مکمل گزنه به طور قابل توجهی کاهش ­یافت و میزان غلظت اکسید نیتریک در خون این پرندگان نسبت به گروه کنترل به طور معنی­ داری بالاتر بود. استفاده از گزنه در تغذیه طیور، بیان ژن­‌های آنتی‌اکسیدانی کبدی و ریوی را بهبود می‌­بخشد (38).

در مطالعه دیگری، تأثیر عصاره ریشه گزنه ( 0/02 تا 0/05 درصد وزنی) بر عملکرد ‌جوجه­‌های گوشتی انجام شد. نتایج نشان داد که عصاره باعث افزایش وزن بدن و  ضریب تبدیل خوراک شد. بنابراین عصاره می­‌تواند به عنوان جایگزینی برای آنتی­‌بیوتیک­‌ها در جیره ‌جوجه­‌های گوشتی استفاده شود (39).

محققان اثرات مکمل غذایی پودر گزنه را بر عملکرد تخم‌گذاری، کیفیت تخم‌مرغ و برخی پارامترهای بیوشیمیایی خون بلدرچین ژاپنی مورد ارزیابی قراردادند؛ در این مطالعه 144 بلدرچین ژاپنی ده هفته­‌ای به سه تیمار غذایی

  1. جیره پایه بدون عصاره گزنه
  2. جیره با 3 درصد عصاره گزنه
  3. جیره با 6 درصد عصاره گزنه

و هر تیمار با چهار تکرار برای دوره پرورش 12 هفته­‌ای انتخاب­ شدند. نتایج نشان داد که مصرف خوراک روزانه از نظر آماری در بین گروه‌ها تفاوتی نداشت. میانگین تعداد تخم‌گذاری‌ها بین 65 تا 69 تخم با میزان تخم‌گذاری از 76/8 تا 82/1 درصد متغیر بود. درصد تخم‌های ترک‌خورده در بین گروه‌ها تفاوت معنی‌داری نداشت و بین 1/6 تا 1/9 درصد متغیر بود. وزن تخم‌­ها مشابه بود و ضریب تبدیل خوراک در بین گروه‌‌­ها باهم تفاوت چندانی نداشت. سطح کلسترول زرده تخم‌­مرغ، کلسترول خون و سطوح تری گلیسیرید خون در گروه تغذیه شده با 6 درصد عصاره گزنه در مقایسه با گروه شاهد به طور قابل توجهی کاهش یافت. عصاره گزنه تاثیری بر میزان کلسیم، فسفر و منیزیم خون نداشت (40).

با توجه به تحقیقات قبلی، استفاده از گزنه به عنوان مکمل خوراک، تاثیر نامطلوبی بر عملکرد رشد، پارامترهای ایمونولوژیک، پارامترهای خونی و پارامترهای بیوشیمیایی خون طیور نداشت.

پونه

ترکیبات گیاهی

مهم­ترین ترکیبات اسانس پونه عبارتند از: ترانس کاریوفیلن، اکالیپتول، ژرماکرن-D و ویریدی فلورول (41).

جدول 4- تاثیر استفاده از پونه در تغذیه طیور

شکل مورد استفاده حیوان خلاصه ای از یافته­ها منابع
پودر جوجه گوشتی بهبود عملکرد و خصوصیات لاشه، احتمالا به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی، و کاهش جمعیت میکروبی مضردر روده 41
پودر جوجه گوشتی اثر مثبت بر عملکرد و ویژگی های لاشه 42
پودر جوجه گوشتی کاهش باکتری E.coli و افزایش باکتری اسید لاکتیک و بهبود ضریب تبدیل خوراک 43
عصاره جوجه گوشتی بهبود پاسخ ایمنی به بیماری نیوکاسل 44.
عصاره مرغ تخمگذار بهبود ضریب تبدیل خوراک، تولید تخم مرغ، وزن تخم مرغ و استحکام پوسته 46
اسانس بلدرچین ژاپنی بهبود ضریب تبدیل خوراک و کاهش سطح تری گلیسیرید خون 47
عصاره مرغ تخمگذار بهبود عملکرد، کاهش پارامترهای خون و افزایش لنفوسیت در مرغ های تخمگذار 48
پودر مرغ تخمگذار به تنهایی یا در ترکیب با پروبیوتیک ها اثرات نامطلوبی بر عملکرد مرغ های تخمگذار نشان داد 49
پودر جوجه گوشتی تاثیر مثبتی بر عملکرد رشد ندارد. 50.

اثرات مطلوب و نامطلوب پونه در تغذیه طیور

اثرات پودر پونه (1 تا 3 درصد وزنی) به عنوان جایگزینی برای آنتی بیوتیک برای ‌جوجه­‌های گوشتی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مکمل 2 درصد وزنی پونه عملکرد افزایش وزن بدن، ضریب تبدیل خوراک و میزان گوشت سینه را بهبود بخشید (42)

در یک مطالعه اثرات سطوح مختلف (2-0/5% وزنی) پودر پونه بر عملکرد (وزن بدن، مصرف خوراک و تبدیل خوراک)، پارامترهای لاشه و اجزای داخلی بدن (چربی شکمی، سنگدان، سینه، وزن ران و کبد)، پارامترهای خونی (گلوکز، کلسترول، تری­گلیسیرید، آلبومین، اسید اوریک، هتروفیل، لنفوسیت، و هتروفیل/لنفوسیت) ‌جوجه­‌های گوشتی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد بین تیمارها از نظر عملکرد، صفات لاشه و پارامترهای بیوشیمیایی خون جوجه‌های گوشتی تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. نتایج کلی نشان داد که استفاده از 0/5 درصد وزنی پونه در جیره جوجه‌های گوشتی تأثیر مثبتی بر عملکرد و صفات لاشه آن­ها خواهد داشت (43).

در مطالعه دیگری، اثرات سطوح پونه در جیره (0،  0/25، یا  0/5 درصد وزنی) بر عملکرد رشد و تعداد باکتری‌­ها در ژژنوم ‌جوجه­‌های گوشتی بررسی ­شد. نتایج نشان داد میانگین وزن نهایی و افزایش وزن بدن در همه گروه‌‌­ها مشابه بود. ضریب تبدیل خوراک برای جیره با سطوح 0، 0/25 و 0/5 درصد وزنی پونه، به ترتیب 1/5، 1/5 و 1/41 بود. استفاده از مکمل پونه تعداد باکتری­های E. coli را کاه ش­داد و تعداد باکتری­‌های اسید لاکتیک ژژنوم را افزایش داد، در نتیجه، مکمل غذایی پونه ضریب تبدیل خوراک را بهبود بخشید (44).

محققین اثرات سطوح مختلف ( 2-0/5% وزنی) عصاره پونه را بر عملکرد ایمنی ‌جوجه­‌های گوشتی مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد سطوح مختلف استفاده از عصاره پونه در جیره، تاثیر معناداری بر مهار هماگلوتیناسیون (سطوح آنتی­بادی علیه واکسن ویروس نیوکاسل) و نسبت هتروفیل: لنفوسیت، نداشت. گروه تیمار با (1% وزنی) پونه بهترین عملکرد را در پاسخ ایمنی در برابر بیماری نیوکاسل نشان داد (45).

در مطالعه­‌ای دیگر اثر استفاده از سطوح مختلف (0، 32، 65 و 130 میلی­گرم/ کیلوگرم عصاره پونه) در جیره مرغ تخمگذار مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد استفاده از این مکمل ضریب تبدیل خوراک، تولید تخم­‌مرغ، وزن تخم­‌مرغ و استحکام پوسته را بهبود بخشید. از سوی دیگر، هیچ تأثیری بر مصرف خوراک، میزان آلبومین، وزن مخصوص و برخی پارامترهای خونی مرغ‌های تخم‌گذار نشان نداد (46).

در گزارشی دیگر، اثر استفاده از سطوح مختلف عصاره پونه (200، 300 و 400 میلی گرم در کیلوگرم جیره) در جیره غذایی بلدرچین ژاپنی بهبود قابل توجهی در ضریب تبدیل خوراک نشان داد. وزن اندام‌­ها به طور معنی داری تحت تأثیر تیمارهای آزمایشی قرار نگرفت. سطح تری­گلیسیرید خون در گروه‌‌­هایی که جیره‌­های مکمل با سطوح مختلف اسانس دریافت­ کردند، کاهش­ یافت. یافته­‌ها حاکی از آن است که اسانس­ های گیاهی می‌­توانند به عنوان جایگزینی مناسب برای آنتی‌­بیوتیک‌های محرک رشد، بدون تأثیر بر سلامت بلدرچین استفاده شوند (47).

در یک مطالعه تأثیر سطوح مختلف (0/5 تا 1/5 درصد وزنی) عصاره‌ی پونه بر عملکرد، صفات تخم‌مرغ، پارامترهای بیوشیمیایی خون (تری‌گلیسرید، آلبومین، پروتئین کل و محتوای اسید اوریک) و پارامترهای ایمنی (هتروفیل و لنفوسیت) مرغ‌های تخم‌گذار مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد استفاده از عصاره پونه تاثیر معنی­ داری بر عملکرد، ویژگی­‌های تخم­‌مرغ، پارامترهای بیوشیمیایی خون و پارامترهای ایمنی مرغ تخمگذار دارد. استفاده از پودر پونه با غلظت ( 1/4 درصد وزنی) باعث افزایش عملکرد، کاهش پارامترهای خون و بهبود عملکرد مرغ تخمگذار می­گردد. نتایج اندازه­‌گیری میزان لنفوسیت مرغ­‌های تخمگذار نشان داد که دوزهای مختلف پودر و عصاره پونه می­‌تواند صفات تخم مرغ، پارامترهای بیوشیمیایی خون و ایمنی مرغ­‌های تخمگذار را بهبود بخشد (48).

محققان اثرات پروبیوتیک­‌ها (1 و 2 درصد وزنی) و پودر پونه (1 و 2 درصد وزنی) را بر عملکرد (متوسط وزن تخم­‌مرغ، درصد تولید تخم مرغ، تولید توده­ای تخم­‌مرغ، مصرف خوراک و ضریب تبدیل خوراک) در مرغ‌های تخمگذار بررسی­‌کردند. نتایج نشان داد که پودر پونه به تنهایی یا در ترکیب با پروبیوتیک­‌ها اثرات نامطلوبی بر عملکرد مرغ‌­ها داشتند (49).

در مطالعه­‌ای دیگر اثرات استفاده از پونه (5 و 10 گرم بر کیلوگرم خوراک) بر عملکرد (وزن بدن، مصرف خوراک و ضریب تبدیل خوراک)، لاشه و همچنین برخی از صفات اندام داخلی (چربی شکمی، سنگدان، سکوم و وزن روده کوچک) و پاسخ­‌های ایمنی (آنفولانزا و نیوکاسل) در ‌جوجه­‌های گوشتی ارزیابی شد. نتایج نشان داد عملکرد، وزن اندام‌­های داخلی و ویژگی­‌های لاشه به طور معنی­ داری تحت تاثیر پودر پونه قرار نگرفت. استفاده از جیره غذایی همراه با پودر پونه در یک دوره 42 روزه پرورش، پاسخ‌ ایمنی هومورال را تحت تأثیر قرارنداد. نتایج این مطالعه نشان داد که گنجاندن پودر پونه تأثیر مثبتی بر عملکرد رشد جوجه‌های گوشتی نداشت (50).

منابع

  • Looft T, Johnson TA, Allen HK, et al. In-feed antibiotic effects on the swine intestinal microbiome. Proc Natl Acad Sci USA. 2012;109(5):1691–1696.
  • Adegbeye MJ, Elghandour MMY, Faniyi TO, et al. Antimicrobial and antihelminthic impacts of black cumin, pawpaw and mustard seeds in livestock production and health. Agroforest Syst. 2018. https://doi. org/10.1007/s10457-018-0337-0
  • Fan MZ, Archbold T. Novel and disruptive biological strategies for resolving gut health challenges in monogastric food animal production. Anim Nutr. 2015;1(3):138–143
  • Guidelines on Use of Medically Important Antimicrobials in Food-Producing Animals. Geneva: World Health Organization; 2017.
  • Dhama K, Latheef SK, Mani S, et al. Multiple beneficial application and modes of action of herbs in poultry health and production-A review. Int J Pharmacol. 2015;11(3):152–176.
  • Durmic Z, Blache D. Bioactive plants and plant products: effects on animal function, health and welfare. Anim Feed Sci Tech. 2012;22:1–12.
  • Sanjyal S, Sapkota S. Supplementation of broilers diet with different source of growth promoters. Nepal J Sci Tech. 2012;12:41–50
  • Graham HN. Green tea composition, consumption, and polyphenol chemistry. Prev Med. 1992;21(3): 334–350.
  • Seidavi A, Asadpour L, Dadashbeiki M, PayanCarreira R. Effects of dietary fish oil and green tea powder supplementation on broiler chickens immunity. Acta Sci Vet. 2014;42(1):1–13.
  • Saraee MHA, Seidavi A, Dadashbeiki M, Laudadio V, Tufarelli V. Supplementing fish oil and green tea (Camellia sinensis) powder in broiler diet: effects on productive performance. Res Opin Anim Vet Sci. 2015;5:99–104.
  • Seidavi A, Simoes J. Evaluation of dietary fish oil ~ plus green tea supplementation on the gizzard, ileum and cecum microflora in broiler chickens. Arch Zootecnia. 2015;64:248–253.
  • Saraee MHA, Seidavi A, Dadashbeiki M, Laudadio V, Tufarelli V. Effect of dietary supplementation with different levels of green tea powder and fish oil or their combination on carcass characteristics in broiler chickens. Pak J Zool. 2014;46:1767–1773.
  • Seidavi A, Dadashbeiki M, Asadpour L, et al. Dietary green tea powder affects the immunologic parameters of broiler chicks. Italian J Anim Sci. 2017;16(1): 108–114.
  • Karimi K, Pazoki A. Comparison of effects of Green tea on Blood parameters, egg quality, carcass characteristics and growth performance in Japanese quails fed high- or none-cholesterol diets. Agronomic Research in Semi Desert Regions 2011;8(1):37–56.
  • Song D, Wang YW, Hou YJ, Dong ZL, Wang WW, Li AK. The effects of dietary supplementation of microencapsulated Enterococcus faecalis and the extract of Camellia oleifera seed on growth performance, immune functions, and serum biochemical parameters in broiler chickens. J Anim Sci. 2016; 94(8):3271–3277
  • Farahat M, Abdallah F, Abdel-Hamid T, HernandezSantana A. Effect of supplementing broiler chicken diets with green tea extract on the growth performance, lipid profile, antioxidant status and immune response. Br Poult Sci. 2016;57(5):714–722
  • Alimohammadi-Saraei M, Chamani M, Seidavi A, Sadeghi AA, Aminafshar M. Effects of different levels of green tea and Resemary extracts on growth performance, carcass characteristics, liver enzymes, interleukin-6 and interferon-gamma genes expression in broiler chickens Ross 308. Agric Biotechnol J. 2019;11:83–112
  • Liu W, Rouzmehr F, Seidavi AR. Effect of amount and duration of waste green tea powder on the growth performance, carcass characteristics, blood parameters, and lipid metabolites of growing broilers. Environ Sci Pollut Res Int. 2018;25(1): 375–387
  • Chen Y, Ni J, Li H. Effect of green tea and mulberry leaf powders on the gut microbiota of chicken. BMC Vet Res. 2019;15(77):1–6.
  • Chen X, Zhu W, Liu X, Li T, Geng Z, Wan X. The growth performance, meat quality, and gut bacteria of broilers raised with or without antibiotics and green tea powder. J Appl Poultry Res. 2019;28(3): 712–721.
  • Jelveh K, Rasouli B, Seidavi A, Diarra SS. Comparative effects of Chinese green tea (Camellia sinensis) extract and powder as feed supplements for broiler chickens. J Appl Anim Res. 2018;46(1): 1114–1117.
  • Xia B, Liu Y, Sun D, Liu J, Zhu Y, Lu L. Effects of green tea powder supplementation on egg production and egg quality in laying hens. J Appl Anim Res. 2018;46(1):927–931.
  • Hrncar C, Bujko J. Effect of different levels of green tea (Camellia sinensis) on productive performance, carcass characteristics and organs of broiler chickens. Potr. 2017;11(1):623–628.
  • Alimohammadi Saraei MH, Seidavi AR, Dadashbeiki M, Edens FW. Response of plasma constituents and body measurement in broiler chickens fed fish oil and green tea powder. Arch Med Vet. 2016;48(1): 61–68
  • Khalaji S, Zaghari M, Hatami K, et al. Black cumin seeds, Artemisia leaves (Artemisia sieberi), and Camellia L. plant extract as phytogenic products in broiler diets and their effects on performance, blood constituents, immunity, and cecal microbial population. Poult Sci. 2011;90(11):2500–2510.
  • Barazandeh MM. Essential oil composition of Lavandula latifolia Medik from Iran. J Essential Oil Res. 2002;14(2):103–104.
  • Kuc€¸ukyilmaz K, Kiyma Z, Akda € g A, et al. Effect of lavender (Lavandula stoechas) essential oil on growth performance, carcass characteristics, meat quality and antioxidant status of broilers. SA J Anim Sci. 2017;47(2):178–186
  • . Salajegheh A, Salarmoini M, Afsharmanesh M, Salajegheh MH. Growth performance, intestinal microflora, and meat quality of broiler chickens fed lavender (Lavandula angustifolia) powder. J Livest Sci Technol. 2018; 6:31–38.
  • Adaszynska-Skwirzynska M, Szczerbinska D. The effect of lavender (Lavandula angustifolia) essential oil as a drinking water supplement on the production performance, blood biochemical parameters, and ileal microflora in broiler chickens. Poult Sci. 2019;98:358–365.
  • Barbarestani SY, Jazi V, Mohebodini H, Ashayerizadeh A, Shabani A, Toghyani M. Effects of dietary lavender essential oil on growth performance, intestinal function, and antioxidant status of broiler chickens. Livest Sci. 2020;233:103958
  • Mokhtari S, Rahati M, Seidavi A, et al. Effects of feed supplementation with lavender (Lavandula angustifolia) essence on growth performance, carcass traits, blood constituents and caecal microbiota of broiler chickens. Europ Poult Sci. 2018;82: 1–11.
  • Hosseini-Mansoub N. Effect of nettle (Urtica dioica) on performance, quality of eggs and blood parameters of laying hens. Adv Env Biol. 2011;5:2718–2721.
  • Ali N. Effects of different levels of chicory (Cichorium intybus L.), zizaphora (Zizaphora tenuior L.), nettle (Urtica dioica L.) and savoury (Satureja hortensis L.) medicinal plants on carcass characteristics of male broilers. J Med Poult Res. 2011;5: 4354–44359
  • Safamehr A, Mirahmadi M, Nobakht A. Effect of nettle (Urtica dioica) medicinal plant on growth performance, immune responses, and serum biochemical parameters of broiler chickens. Int Res J Appl Basic Sci. 2012;3:721–728.
  • Loetscher Y, Kreuzer M, Messikommer RE. Utility of nettle (Urtica dioica) in layer diets as a natural yellow colorant for egg yolk. Anim Feed Sci Tech. 2013; 186(3–4):158–168.
  • Keshavarz M, Rezaeipour V, Asadzadeh S. Growth performance, blood metabolites, antioxidant stability and carcass characteristics of broiler chickens fed diets containing nettle (Urtica dioica L) powder or essential oil. Int J Adv Biol Biomed Res. 2014;2: 2553–2561.
  • Kwiecien M, Winiarska-Mieczan A. Effect of add- ition of herbs on body weight and assessment of physical and chemical alterations in the tibia bones of broiler chickens. J Elementology. 2009;14(4): 705–715.
  • Ahmadipour B, Khajali F. Expression of antioxidant genes in broiler chickens fed nettle (Urtica dioica) and its link with pulmonary hypertension. Anim Nutr. 2019;5(3):264–269.
  • Meimandipour A, Emamzadeh AN, Soleimani A. Effects of nanoencapsulated aloe vera, dill and nettle root extract as feed antibiotic substitutes in broiler chickens. Arch Anim Breed. 2017;60(1):1–7.
  • Moula N, Sadoudi A, Touazi L, Leroy P, Geda F. Effects of stinging nettle (Urtica dioica) powder on laying performance, egg quality, and serum biochemical parameters of Japanese quails. Anim Nutr. 2019: 410–415.
  • Faithful M, Mohsenpour M, Meghani H, Vatankhah A. The impact of environmental factors on yield and chemical compositions of essential oil of water mint, Mentha aquatica L. from different habitats of Mazandaran province. J Poult Res. 2017;30:432–444
  • Goodarzi M, Nanekarani S. Effects of feeding Mentha pulegium L. as an alternative to antibiotics on performance of broilers. APCBEE Procedia. 2014; 8:53–58.
  • Nobakht A, Norani J, Safamehr A. The effects of different amounts of Mentha pulegiumL. (pennyroyal) on performance, carcass traits, hematological and blood biochemical parameters of broilers. J Med Plant Res. 2011; 5:3763–3768.
  • Erhan MK, Bol € ukbas € ¸ı S¸C, Ur € us €¸an H. Biological activities of pennyroyal (Mentha pulegium L.) in broilers. Livest Sci. 2012;146(2–3):189–192.
  • Mahdavi S, Mehmannavaz Y, Nobakht A, Zakeri A. The effects of different amounts of Mentha pulegium L. on immune system performance of broiler chickens. Int Res J Appl Basic Sci. 2013;4:381–384.
  • Aydın A, Bol € ukbas € ¸i C. S. Effect of supplementation of hen diet with Pennyroyal extract (Mentha pulegium) on performance, egg quality and yolk TBARS values. Pakistan J Zool. 2020;52:1045–1051.
  • Dehghani N, Afsharmanesh M, Salarmoini M, Ebrahimnejad H, Bitaraf A. Effect of pennyroyal, savory and thyme essential oils on Japanese quail physiology. Heliyon. 2018;4(10):e00881.
  • Paymard J, Nobakht A, Mazlum F, Moghaddam M. The effects of different levels of dried aerial parts powder and extract of pennyroyal (Mentha pulegium) medicinal plant on performance, egg quality, blood biochemical and immunity parameters of laying hens. Iranian J Appl Anim Sci. 2013;3:589–594.
  • Arjomandi M, Nobakht A, Pishchang J, Mehmannavaz Y, Chekaniazar S. Evaluation of the effects of using probiotic and pennyroyal (Mentha pulegium L.) medicinal plant on performance of laying hens. J Appl Envt Biol Sci. 2011;1:164–167.
  • Ghalamkari G, Toghyani M, Landy N, Tavalaeian E. Investigation the effects using different levels of Mentha pulegium L.(pennyroyal) in comparison with an antibiotic growth promoter on performance, carcass traits and immune responses in broiler chickens. Asian Pacific J Trop Biomed. 2012;2(3):S1396–S1399.

دریافت اشتراک

دریافت خودکار مقالات علمی و نسخ فصلنامه دانش دامپروری

تمامی حقوق برای گروه پژوهشی توسعه دانش تغذیه دام و طیور سپاهان محفوظ است.