آینده‌ی صنعت طیور

مقدمه
از زمان پیدایش کشاورزی، پرورش پرندگان اهلی برای تأمین گوشت، تخم‌مرغ و پر، یکی از اصلی‌ترین ارکان صنعت تولید خوراک بوده است. مرغداری با توجه به توانایی استفاده از طیف وسیعی از ذخایر غذایی، از بقایای محصولات کشاورزی و خانگی گرفته تا محصولات فرعی حاصل از فرآوری مواد غذایی، یکی از کارآمدترین رشته فعالیتها در صنعت دامپروری است (10). تقاضای جهانی برای گوشت مرغ طی چند دهه گذشته به سرعت در حال افزایش بوده است و گوشت مرغ به پرمصرف‌ترین نوع گوشت در جهان تبدیل شده است. افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان، صنعت طیور را برای تولید غذاهای ایمن، مغذی و سالم به چالش می‌کشد (3). همچنین اقتصادهای بزرگ، از جمله برزیل و چین، در حال تغییر از گوشت‌های سنتی به سمت مرغداری هستند که همین امر، به رشد بیشتر این صنعت کمک کرده است. منظور از گوشت‌های سنتی، گوشت گاو، خوک و بره است که در گذشته در بسیاری از نقاط جهان از گوشت مرغ محبوب‌تر و پرمصرف‌تر بوده‌اند. در سال 1961، کل مصرف گوشت مرغ در دنیا کمتر از 10 میلیون تن بود، اما در سال 2021 میلادی، این میزان به بیش از 120 میلیون تن افزایش یافت و پیش بینی می‌شود که مصرف آن تا سال 2050 میلادی به 180 میلیون تن برسد (1). این ارقام تاثیر قابل توجه صنعت طیور بر زنجیره تامین غذا را در جهان نشان می‌دهد. انتظار می‌رود تا سال 2030 میلادی، گوشت مرغ 41 درصد از کل گوشت مصرفی را به خود اختصاص دهد و به محبوب‌ترین منبع پروتئین در سراسر جهان تبدیل شود.
صنعت طیور، صنعتی پویا و در حال تغییر است که در تامین تقاضای فزاینده برای گوشت مرغ و تخم مرغ به سبکی پایدار با چالش‌های متعددی مواجه است. علیرغم این چالش‌ها، این صنعت در حال تکامل است و از فناوری‌ها و روش‌های تولید جدید برای بهبود رفاه حیوانات و کاهش ردپای زیست‌محیطی خود استقبال می‌کند. هم‌چنین، این صنعت با تغییر سلایق مصرف‌کنندگان و نوآوری‌های فناورانه به رشد و تکامل خود ادامه می‌دهد. یکی از جدیدترین و البته جدی‌ترین مسائلی که این صنعت با آن مواجه است، نگرانی‌های مربوط به رفاه طیور است. از این جمله به پرورش طیور با تراکم بالا و در شرایط غیر بهداشتی می توان اشاره کرد و همین امر منجر به تقاضا برای روش‌های تولید با رعایت اصول اخلاقی می‌شود. در پاسخ به این نگرانی، بسیاری از تولیدکنندگان از فناوری‌های جدیدی مانند سیستم‌های تغذیه خودکار، سیستم‌های کنترل آب و هوا و حتی سیستم‌های واقعیت مجازی که محیط‌های طبیعی را برای پرسه زدن پرندگان شبیه‌سازی می‌کنند، برای بهبود رفاه پرندگان استفاده می‌کنند. این مسائل گواهی بر تعهد این صنعت به پیشرفت است.

علاوه بر این، افزایش تقاضا برای روش‌های تولید پایدار و اخلاقی، روند اصلی شکل‌دهی به صنعت طیور در آینده خواهند بود. در حالی که پرورش طیور یکی از کارآمدترین رشته فعالیتهای دامپروری با توجه به استفاده از منابع طبیعی و افزایش پروتئین است، هنوز هم می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت انسان و محیط زیست داشته باشد (10). مصرف کنندگان به طور فزاینده‌ای از تأثیرات زیست‌محیطی انتخاب‌های غذایی خود آگاه هستند و به دنبال محصولاتی هستند که با کمترین ردپای آب و کربن تولید شوند. همچنین بسیاری از مصرف‌کنندگان نگران استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در خوراک طیور هستند که می‌تواند به توسعه باکتری‌های مقاوم به آنتیبیوتیک کمک کند. در نتیجه، روند رو به رشدی به سمت تولید مرغ ارگانیک و آزاد و همچنین توسعه منابع پروتئین جایگزین مانند گوشت گیاهی و گوشت مصنوعی وجود دارد. این روندها احتمالاً در سال‌های آینده، تعیین‌کننده‌ی وضعیت صنعت طیور خواهند بود. در ادامه به بررسی کلیدی‌ترین روند‌های پیش‌روی صنعت طیور خواهیم پرداخت. البته لازم به ذکر است که با توجه به این نکته که مرغ گوشتی، بیش از 90 درصد از صنعت طیور را به خود اختصاص داده است، بررسی روند‌های کلیدی پیش روی صنعت مرغداری در ارجحیت قرار دارد اما می‌توان این روند‌ها را به سایر طیور نیز تعمیم داد.

نویسنده / نویسندگان : دکتر محسن طاهری دمنه

1. فناوری هوش مصنوعی

همانطور که صنعت طیور به تکامل خود ادامه می‌دهد، فناوری‌های جدید نقش مهمی ‌را در بهبود کارایی تولید، کاهش هزینه‌ها، رفاه حیوانات و کاهش اثرات زیست‌محیطی ایفا می‌کنند. یکی از امیدوارکننده‌ترین فناوری‌ها، هوش مصنوعی است که پتانسیل ایجاد انقلاب در پرورش طیور را دارد و فعالان حاضر در این صنعت را قادر می‌سازد تا طیور خود را به طور مؤثرتر و کارآمدتر نظارت و مدیریت کنند. طیف گسترده‌ای از کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت طیور ثبت شده است که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

1.1. استفاده از هوش مصنوعی برای بررسی سلامت طیور با کمک صدای آن‌ها

نشریه گاردین در این مورد گزارش می‌دهد که امروزه هوش مصنوعی قادر است تا در صنعت طیور به بررسی وضعیت مرغ‌ها بپردازد. شنیدن اینکه محققان در حال توسعه فناوری هوش مصنوعی هستند که می‌تواند رفاه جوجه‌های پرورشی را بهبود بخشد، امیدوارکننده است (8). توانایی تشخیص دقیق و تعیین کمیت صداهای نگران‌کننده‌ی جوجه‌ها می‌تواند گام مهمی در جهت بهبود شرایط زندگی و کاهش سطح تنش آن‌ها باشد. هر ساله حدود 25 میلیارد مرغ در سراسر دنیا پرورش می‌یابد و استفاده از این فناوری در تعیین وضعیت سلامت آن‌ها می‌تواند اقدامی مهم در افزایش سلامت آن‌ها و جلوگیری از بیماری آن‌ها تلقی شود. این فناوری که با روش SSL کار می‌کند، قادر است با کمک یادگیری ماشینی صداهای ضبط شده در مرغداری را بررسی و تجزیه و تحلیل کند و صداهای غیرمعمول را تشخیص داده و به اطلاع مسئول مربوطه برساند (5).
SSL مخفف موقعیت‌یابی منبع صدا است. این فناوری تکنیکی است که در سیستم‌های هوش مصنوعی برای شناسایی مکان منبع صوتی در فضا استفاده می‌شود و می‌تواند در شناسایی منشا صداهای ساخته شده توسط پرندگان در یک گله مفید باشد. با استفاده از SSL، سیستم هوش مصنوعی می‌تواند منبع صدا را به طور دقیق شناسایی و تعیین کند و به مرغداران این امکان را می‌دهد که هرگونه ناهنجاری یا انحراف از الگوهای عادی صدا را شناسایی کنند.

2.1. بهینه‌سازی جوجه‌کشی و پرورش طیور

کاربرد دیگر هوش مصنوعی در صنعت طیور مربوط به یکی از کلیدی ترین بخشهای این صنعت یعنی جوجه‌کشی است. به غیر از کنترل وضعیت جسمانی و رفاه طیور، هوش مصنوعی می‌تواند تأثیر مثبتی بر فرایند جوجه‌کشی گذاشته و آن ‌را بهینه‌تر و کارآمدتر از قبل بسازد. مرغداران می‌توانند از حسگرهای هوشمند برای جمع آوری داده‌های ضروری در مورد حیوانات استفاده کنند و اطلاعات حیاتی آن‌ها را به دست آورند. مرغداران همچنین می‌توانند از هوش مصنوعی و راه‌حل‌های یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، بهبود ژنتیک طیور و انعطاف‌پذیری بیشتر مرغ‌ها در برابر بیماری‌ها استفاده کنند. علاوه بر آن می‌توان از هوش مصنوعی برای تشخیص زودهنگام بیماری‌ها در گله‌های طیور استفاده کرد و به مرغداران این امکان را می‌دهد تا قبل از گسترش بیماری اقدام کنند. هوش مصنوعی می‌تواند کارهایی مانند درجه بندی تخم مرغ، شناسایی جنین‌های زنده، کنترل شرایط جوجهکشی و بهینه سازی فرآیندهای پرورش را خودکار کند. این امر دقت و کارایی در پرورش را بهبود می‌بخشد و منجر به سلامت بهتر حیوانات و افزایش بازده تولید می‌شود. در آینده، هوش مصنوعی می‌تواند سیستم‌های خودمختار هوشمند را در کنار کارکنان انسانی که از راه دور عملیات را مدیریت می‌کنند و فقط در صورت لزوم مداخله فیزیکی می‌کنند، استفاده کند که منجر به یک اکوسیستم تولید مرغ کارآمدتر و دقیقتر می‌‌شود. به طور کلی، هوش مصنوعی پتانسیل زیادی در صنعت طیور برای مقابله با چالش‌های مربوط به کارایی تولید، رفاه حیوانات و اثرات زیست‌محیطی دارد.

 

بهینه‌سازی جوجه کشی با استفاده از هوش مصنوعی
بهینه‌سازی جوجه کشی با استفاده از هوش مصنوعی

شکل 1- بهینه‌سازی جوجه کشی با استفاده از هوش مصنوعی (5)

3.1. شناسایی جنین در تخم‌مرغ

توسعه‌ی هوش مصنوعی در سال‌های اخیر اکنون این قابلیت را برای مرغداران فراهم کرده است که دیگر، منابع و انرژی خود را بر سر تخم‌مرغ‌های بدون نطفه هدر ندهند. با کمک عکس‌برداری فراطیفی مادون‌قرمز مرغداران امروزه می‌توانند تخم‌مرغ‌های حاوی جنین مرغ را از تخم‌مرغ‌های بدون نطفه جداسازی کرده و در وقت و هزینه‌‌ی خود صرفه‌جویی کنند. ادغام این فناوری با فرآیند یادگیری ماشینی می‌تواند تأثیرات بسزایی بر بهره‌وری تولید داشته باشد (5).

2. تغییر گرایش مصرف‌کننده

روند مهم دیگری که صنعت طیور را شکل خواهدداد، تغییر الگوهای مصرف‌کننده به سمت انتخاب‌های غذایی پایدارتر و سازگارتر با محیط زیست است. مصرف‌کنندگان به طور فزاینده‌ای از اثرات زیست‌محیطی و اجتماعی تولید مواد غذایی آگاه می‌شوند و به دنبال محصولاتی هستند که با کمترین تأثیرات زیست‌محیطی تولید شده و استانداردهای رفاهی بالاتری برای حیوانات رعایت کنند. این روند باعث ایجاد تغییراتی در صنعت طیور می‌شود و تولیدکنندگان روش‌های تولید پایدارتر و اخلاقی را در پاسخ به تغییر ترجیحات مصرف‌کننده اتخاذ می‌کنند.

1.2. جایگزین‌هایی برای آنتی‌بیوتیک‌

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌‌ها در تولید حیوانات با ایجاد مقاومت ضد میکروبی مرتبط است، که یک نگرانی فزاینده برای سلامت عمومی است. صنعت طیور در حال حاضر پیشرفت قابل توجهی در این زمینه داشته است، به طوری که حدود 50 درصد از گوشت طیوری که در آمریکای شمالی به فروش می‌رسد، فاقد آنتی‌بیوتیک‌ است. علاوه بر این، شرکت‌ها در حال سرمایه‌گذاری در توسعه افزودنی‌های جدید هستند تا به متخصصان تغذیه کمک کنند تا جایگزین‌های غیر آنتی‌بیوتیکی برای افزایش عملکرد رشد و کاهش نیاز به مداخله آنتی‌بیوتیکی پیداکنند. حرکت رو به جلو، شناسایی گزینه‌های گیاهی و سایر جایگزین‌های غیر آنتی‌بیوتیک‌ی برای تضمین موفقیت این برنامه‌ها حیاتی خواهد بود. در یکی از مقاله‌هایی که در این زمینه چاپ شده است، استفاده از محصولات مشتق شده از گیاهانی مانند آویشن ، کاسنی ، گشنیز ، آلوئه‌ورا و گلپر برای جایگزینی موثر در محرک‌های رشد آنتی‌بیوتیکی پیشنهاد شده است (14). بازار گوشت‌های بدون آنتی‌بیوتیک‌ از جمله زمینه‌هایی است که این روندها در آن مشهود هستند. گوشت بدون آنتی‌بیوتیک‌ به گوشتی اطلاق می‌شود که بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک‌، چه برای تقویت رشد و چه برای پیشگیری از بیماری، تولید شده است.

آیند‌ه‌ بازار گوشت بدون آنتی‌بیوتیک تا سال 2029 میلادی
آیند‌ه‌ بازار گوشت بدون آنتی‌بیوتیک تا سال 2029 میلادی

شکل 2- آیند‌ه‌ی بازار گوشت بدون آنتی‌بیوتیک تا سال 2029 میلادی (5)

2.2. گوشت مصنوعی

گوشت مصنوعی مرغ روند رو به رشدی در صنایع غذایی است که ناشی از افزایش تقاضا برای محصولات گوشتی، نگرانی در مورد رفاه حیوانات و آگاهی از محیط زیست و مزایای سلامتی درک شده از گوشت‌های مصنوعی است. پیشبینی می‌شود که بخش طیور بیشترین سهم را در بازار گوشت مصنوعی به خود اختصاص دهد. اندازه بازار جهانی گوشت مصنوعی در سال 2022 میلادی حدود 9/226 246.9 میلیون دلار تخمین زده شد و انتظار می‌رود ارزش این بازار از سال 2023 تا سال 2030 میلادی با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 6/51 درصد، رشد داشته باشد. هم‌چنین پیش‌بینی می‌شود درآمد این بازار تا سال 2030 میلادی به 90/6 میلیارد دلار برسد (9).
رشد شهرنشینی و به دنبال آن درآمد سرانه، یکی از مهمترین محرک‌های مصرف گوشت در سراسر جهان است. افزایش مصرف گوشت می‌تواند به طور جدی بر آب و هوای جهان تأثیر بگذارد (13). بنابراین، گوشت مصنوعی به عنوان جایگزینی برای گوشت سنتی محبوبیت پیدا خواهد کرد. Good Meat و Upside Foods دو شرکتی هستند که مجوز نظارتی را از FDA برای فروش مرغ پرورش یافته از سلول‌های حیوانی، که به عنوان گوشت رشد یافته در آزمایشگاه نیز شناخته می‌شود، در ایالات متحده دریافت کرده‌اند (11).

3.تغییرات اقلیمی

تغییرات اقلیمی یکی از مبرمترین مسائلی است که جهان امروز با آن مواجه است و اثرات آن در سراسر جهان احساس می‌شود. با افزایش دما و غیرقابل پیش بینی شدن الگوهای آب و هوایی، بسیاری از صنایع با چالش‌های جدیدی برای وفق‌ پیدا کردن و سازگاری بیشتر با شرایط متغیر روبرو هستند.

پیش‌بینی افزایش دمای کره‌ی زمین (Education, 2021)
پیش‌بینی افزایش دمای کره‌ی زمین (Education, 2021)

شکل 3- پیش‌بینی افزایش دمای کره‌ی زمین (Education, 2021)

صنعت طیور یکی از آسیب‌پذیر در برابر تغییرات آب و هوایی است. از امواج گرمای شدید گرفته تا خشکسالی و سیل، اثرات تغییرات آب و هوایی بر مرغداران فشار می‌آورد تا راه‌های جدیدی برای سازگاری و تضمین پایداری فعالیت‌های خود بیابند. در این زمینه، درک تأثیر تغییر اقلیم بر صنعت طیور و کاوش در راه‌هایی برای کاهش اثرات آن به یک حوزه حیاتی تحقیق و توسعه تبدیل شده است.

تأثیر دما بر طیور
تأثیر دما بر طیور

شکل 4- تأثیر دما بر طیور (1)

برخی از تأثیرات تغییرات اقلیمی بر صنعت طیور به شرح زیر هستند:
– دمای بالای محیط بر ویژگی‌های عملکردی طیور از جمله سرعت رشد، وزن بدن، تولید تخم مرغ، وزن تخم مرغ، کیفیت تخم مرغ، کیفیت گوشت، کیفیت اسپرم، باروری و جوجه کشی اثر منفی دارد که خسارات مالی زیادی به صنعت طیور وارد می‌کند (15).
– تغییرات آب و هوا بر تولید طیور و توانایی پرندگان برای حفظ هم‌ایستایی (Homeostasis) تأثیر می‌گذارد. طیور می‌توانند تا حدی با محیط‌های گرم سازگار شوند، اما شرایط آب و هوایی شدید مانند دما و رطوبت بالا و کمبود آب می‌تواند منجر به کاهش تولید به دلیل کاهش سرعت رشد، کاهش تولید تخم مرغ، افزایش تهدید بیماری و مرگ‌ومیر بیشتر شود. افزایش دما احتمالاً بزرگترین عامل تغییرات اقلیمی است که بر طیور تأثیر می‌گذارد (12).
– تغییرات اقلیمی یکی از بزرگترین عوامل تنش زای محیطی است که صنعت جهانی حیوانات را به چالش می‌کشد، زیرا بر عملکرد و سلامت حیوانات به ویژه مرغ تأثیر منفی می‌گذارد. جوجه‌ها در برابر استرس گرمایی آسیب‌پذیر هستند و فقط می‌توانند محدوده‌ی ویژه‌ای از دما را تحمل کنند. دمای بالای محیط منجر به تلفات تولید، کاهش سرعت رشد، کاهش تولید تخم مرغ، افزایش تهدید بیماری و تلفات بیشتر در طیور می‌شود (7).

نتیجه‌گیری

ضرورت تامین مواد غذایی از نظر کمی و کیفی برای جمعیت رو به افزایش جهان با منابع طبیعی محدود و همچنین نیاز به پروتئین‌های حیوانی، مشکلات سلامتی ناشی از تغذیه و تمایل مصرف‌کنندگان به حفظ رژیم غذایی سالم و متعادل، همگی سبب شده است تا بخش طیور به صنعتی مهم در سراسر جهان بدل شود. بطور کلی عوامل متعددی بر میزان مصرف طیور که جایگاه مهمی در تغذیه انسان دارد، تاثیر می‌گذارد. تفاوت‌های توسعه منطقه‌ای، سطح درآمد مصرف‌کننده، عوامل اجتماعی-اقتصادی و جمعیتی، فصول، ایمنی و کیفیت مواد غذایی، ذائقه‌ها و عادات شخصی، قیمت محصول و مسائل مربوط به سلامت انسان از جمله این فاکتورها هستند.

طی دهه‌های گذشته، تولید طیور برای انطباق با چالش‌های نوظهور، نوآوری‌های فناورانه، عوامل اقتصادی و تغییرات در حال تحول در انتظارات مصرف‌کننده، پیشرفت‌های چشمگیری را تجربه کرده است. هم‌چنین در سال‌های 2020 و 2021 میلادی که بازارهای جهانی به دلیل همه گیری کووید_19 با مشکلاتی مواجه شدند، صنعت طیور توانست از شک بازار خارج شود و بر این چالش‌ها غلبه کند و همچنان یکی از قوی‌ترین بخش‌ها در سراسر جهان باشد. در میان این تغییرات، نیاز به یک سیستم تولید پروتئین حیوانی که جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی پایداری را در نظر بگیرد، افزایش یافته است. امروزه توسعه موج جدیدی از فناوری‌های پیشرفته، سیستم‌های غذایی را در مدار دگرگونی قرار داده است. این پیشرفت‌ها با ظهور بسیاری از فناوری‌های نوظهور در چارچوب انقلاب صنعتی چهارم تسریع شده است و تحول دیجیتال بسیاری از بخش‌های تولید مواد غذایی از جمله صنعت طیور را متحول خواهد کرد. استفاده از هوش مصنوعی در این صنعت با بهینه‌سازی عملیات، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و سودآوری را در کارخانه‌های فرآوری گوشت بهبود می‌بخشد. با وجود اینکه این صنعت پتانسیل بالایی برای رشد دارد، اما با چالش‌هایی نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

بارزترین محدودیت در تولید طیور، مسائل مرتبط با آب و هوا است. به نظر می‌رسد که طیور به چالش‌های محیطی مرتبط با دما، به ویژه تنش گرمایی حساس هستند به خصوص زمانی که با رطوبت بالا همراه باشد. پیش بینی‌ها حاکی از آن است که دمای محیط برای این قرن بین ۳ تا ۶ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد که این افزایش منجر به تنش گرمایی در طیور می‌شود و بیماری‌زایی، کاهش بهره‌وری پرندگان گرمازده و مرگ و میر بالا را به دنبال دارد. تحت این شرایط، راهبردهای تغذیه، مسکن و شیوه‌های مدیریتی باید اصلاح شوند تا بر شرایط نامطلوب غلبه کنند. چالش دیگری که صنعت طیور با آن مواجه است، نیاز به پاسخگویی به سلایق در حال تغییر مصرف‌کنندگان است. نگرانی عمده مصرف‌کنندگان پیرامون امنیت مواد غذایی بوده و خواهان محصولات غذایی سالم‌تر و ایمن‌تر هستند. این تغییرات محرک تقاضا برای گوشت‌های بدون آنتی‌بیوتیک است و در پاسخ، این صنعت فناوری‌ها و روش‌های تولید جدیدی را اتخاذ می‌کند که استفاده از مواد شیمیایی و آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش می‌دهد و محصولات سالم‌تر و طبیعی‌تری ارائه می‌کند.

پر واضح است که برای نگه داشتن گوشت طیور به عنوان ماده پروتئینی در سبد غذایی ضروری است که همه دست اندکاران صنعت در بخش های مختلف زنجیره تولید اعم از جوجه‌کشی، فروش، بازاریابی، زنجیره تامین و توسعه محصول آماده باشند تا با تغییر سریع روند‌های آینده سازگار شوند. نیاز به سیستم‌های غذایی پایدار مستلزم برنامه‌های نوآورانه‌ای است که عرضه جهانی غذا را تضمین کند و تلفات و ضایعات مواد غذایی را در سراسر زنجیره تأمین به حداقل برساند. پس کلمه‌ی مقدس نوآوری را فراموش نکنید.

منابع

  1. Amit. (2023). Effect Of Climate Change On Poultry Production, Adoption And Mitigation Strategies. English Monthly Magazine. https://thepoultrypunch.com/2023/03/effect-of-climate-change-on-poultry-production/#:~:text=Effect%20of%20Climate%20Change%20on%20Poultry%20Production%20System&text=It%20inflicts%20heavy%20economic%20losses,et%20al.%2C%202011).
  2. Aviagen. (2022). The future of chicken: Poultry beyond 2050. Poultry World. https://www.poultryworld.net/the-industrymarkets/market-trends-analysis-the-industrymarkets-2/the-future-of-chicken-poultry-beyond-2050/
  3. Carvalho, R. C., Shimokomaki, M., & Madruga, M. S. (2017). Poultry Meat Color and Oxidation. In Elsevier eBooks (pp. 133–157). https://doi.org/10.1016/b978-0-08-100763-1.00006-4
  4. Data Bridge Market Research. (2022). Antibiotic-free Meat Market Share, Future Analysis & Industry Size by 2029. Data Bridge Market Research, https://www.databridgemarketresearch.com, All Right Reserved 2023. https://www.databridgemarketresearch.com/reports/global-antibiotic-free-meat-market
  5. Dorota-Owczarek. (2022, November 3). Artificial Intelligence in Poultry Industry. What Are the Latest Innovations in Poultry Farming? nexocode. https://nexocode.com/blog/posts/artificial-intelligence-in-poultry-industry-innovations-in-poultry-farming/#global-poultry-industry—current-state
  6. Education, U. C. F. S. (2021). Predictions of Future Global Climate | Center for Science Education. UCAR. https://scied.ucar.edu/learning-zone/climate-change-impacts/predictions-future-global-climate
  7. Frontiers. (n.d.). Impact of Climate Change on Poultry Metabolism. https://www.frontiersin.org/research-topics/12199/impact-of-climate-change-on-poultry-metabolism
  8. Geddes, L. (2022, June 28). AI could improve welfare of farmed chickens by listening to their squawks. The Guardian. https://www.theguardian.com/science/2022/jun/29/ai-could-improve-welfare-of-farmed-chickens-by-listening-to-their-squawks
  9. grandviewresearch. (2021). Cultured Meat Market Size, Share & Trends Analysis Report By Source (Poultry, Beef, Seafood, Pork, Duck), By End-use (Nuggets, Burgers, Meatballs, Sausages, Hot Dogs), By Region, And Segment Forecasts, 2023 – 2030. https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/cultured-meat-market-report
  10. Gržinić, G., Piotrowicz-Cieślak, A. I., Klimkowicz-Pawlas, A., Górny, R. L., Ławniczek-Wałczyk, A., Piechowicz, L., Olkowska, E., Potrykus, M., Tankiewicz, M., Krupka, M., Siebielec, G., & Wolska, L. (2023). Intensive poultry farming: A review of the impact on the environment and human health. Science of the Total Environment, 858, 160014. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2022.160014
  11. Milman, O. (2023, February 8). I tried lab-grown meat made from animals without killing them – is this the future of ethical eating? The Guardian. https://www.theguardian.com/environment/2023/jan/23/lab-grown-meat-animals-climate
  12. msstate. (2021). Poultry Production in Africa: Impacts of Climate Change. Mississippi State University Extension Service. https://extension.msstate.edu/publications/poultry-production-africa-impacts-climate-change
  13. Reichel, C. (2020, December 17). These 2 factors drive meat consumption worldwide. The Journalist’s Resource. https://journalistsresource.org/environment/meat-consumption-climate-change-research/
  14. Seidavi, A., Tavakoli, M., Slozhenkina, M., Gorlov, I. F., Hashem, N., Asroosh, F., Taha, A. E., & El-Hack, M. E. A. (2021). The use of some plant-derived products as effective alternatives to antibiotic growth promoters in organic poultry production: a review. Environmental Science and Pollution Research, 28(35), 47856–47868. https://doi.org/10.1007/s11356-021-15460-7
  15. Sharma, M., Ratwan, P., Dahiya, S., & Nehra, A. K. (2021). Climate change and heat stress: Impact on production, reproduction and growth performance of poultry and its mitigation using genetic strategies. Journal of Thermal Biology, 97, 102867. https://doi.org/10.1016/j.jtherbio.2021.102867

دریافت اشتراک

دریافت خودکار مقالات علمی و نسخ فصلنامه دانش دامپروری

تمامی حقوق برای گروه پژوهشی توسعه دانش تغذیه دام و طیور سپاهان محفوظ است.